به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، شهر تهران باید هر لحظه در انتظار زلزله ای قریب الوقوع باشد و ساکنان شهر باید برای این اتفاق آمادگی لازم را داشته باشند.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاوران ایرانی و نیز آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) و مرکز مطالعات زلزله و زیست محیطی تهران، در صورت وقوع زلزله در تهران حدود ۴۸۰.۰۰۰ ساختمان به شدت آسیب دیده و میلیاردها دلار خسارت مستقیم به شهر وارد خواهد شد.

از لحاظ جغرافیایی و زمین شناسی شهر تهران در یک گستره طبیعی واقع شده که چندین رشته گسل فعال و نقاط لرزه خیز پراکنده در آن وجود دارد. از میان بسیاری از گسل های فعال در منطقه، محتمل ترین گسل های خطرناک عبارتند از گسل مشا (طول: حدود ۲۰۰ کیلومتر)

، گسل شمال تهران (طول: حدود ۹۰ کیلومتر) ، گسل جنوب ری (طول: حدود ۲۰ کیلومتر) است.

عزیزالله رجب زاده رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز احتمال وقوع زلزله را جدی نگرفته ایم و زمین لرزه تهران را باور نداریم گفت: نشانه آن ضعف های موجود در ساخت و ساز ها، عدم آموزش مردم و کافی نبودن میزان تلاش ها در این حوزه نسبت به مخاطره موجود است.

وی در نشست اعضای ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه مدیریت بحران، فعالیتی محدود به یک سازمان و نهاد نیست گفت که تمامی تشکیلات دخیل در مدیریت شهری و خدمات اضطراری در این امر دخیل هستند و مدیریت بحران فعالیتی جمعی است.

وی ادامه داد: ستاد های مدیریت بحران مناطق فرصت و زمینه ای است تا هماهنگی سازمان ها و نهاد های منطقه با یکدیگر در شرایط عادی و شرایط وقوع حوادث ارتقا یابد و اقدامات پیشگیرانه و آمادگی افزایش یابد.

وی افزود: البته نوسازی، ایمن سازی و مقاوم سازی ابنیه زمان بر است اما آموزش مردم با راههای ارتقای آمادگی در کوتاه مدت امکان پذیر است و متاسفانه هنوز بیشتر مردم هنوز آموزش های لازم در حوزه مواجهه با زلزله را فرانگرفته اند.

همچنین رجب زاده معتقد است که اگر زلزله در تهران رخ دهد ۶۰ درصد زیر آوار ماندگان در ۲ ساعت اول جان خود را از دست می دهند.

این در حالی است که مرتضی تمدن استاندار تهران معتقد است که زلزله در تهران بسیار جدی است و آن را جدی گرفته ایم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در مقابله با زلزله احتمالی در تهران چه میزان آمادگی دارید اظهار داشت: زلزله در تهران را جدی گرفته ایم و در تلاش هستیم تا استان تهران را برای شرایطی مشابه زلزله آذربایجان آماده کنیم.

تمدن به مقاوم سازی ساختمان ها در استان تهران اشاره کرد و گفت: در اغلب شهرها و روستاهای استان به غیر از شهر تهران کار مقاوم سازی مسکن های روستایی به خوبی پیش می رود.

دست به دعا شویم تا زلزله در تهران رخ ندهد این جمله اظهار نظر امروز حمزه شکیب رئیس کمسیون عمران شورای شهر است.

وی با اشاره به وقوع زلزله در استان بوشهر و در منطقه کاکی و شهر شنبه اظهار داشت: این زلزله از لحاظ بزرگی حدود ۶.۱ بود ولی از لحاظ شدت نسبت به زلزله های گذشته از جمله بم پیچ شتابی آن ناچیز بوده است.

وی تصریح کرد: این زمین لرزه در ۲۰ فروردین ۹۲ و در ساعت ۱۶: ۲۲ و ۵۰ ثانیه به وقت محلی در بخش کاکی فاصله ۸۰ کیلومتری از بوشهر اتفاق افتاد که بعد از آن نیز پس لرزه هایی در این منطقه انجام شد.

شکیب خاطرنشان کرد: متأسفانه ساختمان هایی که در این منطقه ساخته می شوند همه از سنگ بوده به طوری که طاق آن نیز از سنگ است که در دنیا بی سابقه است که ساخت چنین ساختمان هایی برای جامعه مهندسی ما، دستگاه های دولتی ناگوار و تعجب آور است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در ادامه به برنامه های کاهش خطرپذیری که در سال ۸۷ تهیه شد اشاره کرد و گفت: علی رغم تلاش هایی که در آن زمان شد این برنامه ها به بایگانی سپرده شد و هیچ فعالیت اجرایی در این زمینه صورت نپذیرفت.

شکیب در ادامه با انتقاد از وضعیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و گفت: هیچگونه برنامه از سوی این سازمان در این سالها جهت پیشگیری و آماده شدن شهروندان در مقابل زلزله های احتمالی در تهران صورت نگرفته است.

شکیب با بیان این جمله دعا کنید در تهران زلزله به این زودی ها اتفاق نیفتد گفت: امیدواریم دستگاه های متولی وظایف خود را در این زمان بحران انجام دهند.

همچنین مرتضی اکبر پور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات پیشگیرانه از زلزله تهران اظهار داشت: مدیریت بحران برای کلان شهرها و استان ها برنامه هایی درباره پیشگیری از حوادث طبیعی از جمله زلزله مشخص کرده است.

وی ادامه داد: در واقع ۴ حلقه ای که برای مدیریت بحران تعریف شده، شامل اقداماتی پیشگیری، پیش بینی، مقابله و آمادگی و بازتوانی و بازسازی مناطق آسیب دیده است.

اکبرپور بیان داشت: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با مسئولیت شهرداری تهران تشکیل و در همین راستا سازمانی بنام پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ایجاد شده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور افزود: با توجه به شرایط پایتخت و وجود اکثر وزارتخانه ها، سفارتخانه ها و مراکز امنیتی حساسیت خاصی در این شهر وجود دارد؛ بنابراین باید به حوادث طبیعی در تهران توجه بیشتری کرد.

وی گفت: برنامه ای برای پیشگیری از آسیب های حوادث طبیعی سازمان مدیریت بحران و شهرداری تهران در حال تدوین است و مانورهای در این خصوص تشکیل شده است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: از اولویت های شهر تهران در مقابله با حوادث بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده است که در برنامه های در نظرگرفته شده به این موضوع تأکید شده است.

  هر بار که زلزله در یکی از استان های کشور رخ می دهد که جمعیت آنها بسیار کمتر از استان تهران است، مسئولان به یاد زلزله تهران می افتند و چند روزی مصاحبه کرده و راه کارهای مقطعی ارائه می کند و بعد فراموش می شود که زلزله در کمین مردم است و باید اقدامات کلیدی انجام شود.