نوید احمدی روزبهانی در نشست خبری که در ارتباط با دومین سمینار تومورهای سر و گردن برگزار شد، اظهار داشت: سرطان حلق و حنجره اساساً فاکتور اصلی آن، استعمال دخانیات و مصرف مواد الکلی است، به طوری که 30 سال پیش ابتلا به این نوع سرطان در مردان نسبت به زنان 15 به یک بود.

وی افزود: در حال حاضر با گذشت 30 سال، این نسبت به 5 به یک رسیده؛ یعنی در آقایان میزان ابتلا 5 برابر شده و آمار زنان نیز بیشتر شده است که این مسئله ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد دخانی و الکلی را نشان می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی ادامه داد: درمان سرطان‌های سر و گردن به جز چند مورد استثناء، بستگی به مرحله تشخیص بیماری دارد و در صورتی که این بیماری در مراحل ابتدایی به خوبی تشخیص داده شود، درمان آن موفقیت‌آمیزتر بوده و نتایج مؤثری را به همراه دارد.

روزبهانی اضافه کرد: سرطان حنجره یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود و درمان آن یکی از مشکل‌ترین ترمیم‌ها را طلب می‌کند و اکنون روش‌های مختلفی برای بازسازی تکلم وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد آمار مبتلایان به سرطان ناحیه سر و گردن در ایران آمار دقیقی نداریم، ولی در آمریکا و اروپای غربی این میزان یک تا 3 مورد در ازای هر 10 هزار نفر است که پیش‌بینی می‌شود در کشور ما نیز شیوع در حد متوسط و رو به پایین باشد در حالی کشورهایی همچون کره، ژاپن و تایوان در این زمینه در محدوده قرمز قرار دارند.

متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه سرطان مری در کشور ما شیوع آن از آمار جهانی بیشتر است، افزود: در بسیاری از مواقع تغییرات ژنتیکی منجر به بروز سرطان می‌شود که با شناسایی ژن‌های معیوب، در این زمینه می‌توان از ابتلا به سرطان و عوارض آن پیشگیری کرد.

روزبهانی در ارتباط با اینکه آیا صحبت کردن زیاد و یا آواز می‌تواند سبب افزایش بروز سرطان حنجره شود، گفت: خیر، این مسئله تأیید نشده، ولی کم‌خونی و فقر آهن از عوامل خطرزا در بروز سرطان مری و حنجره به شمار می‌رود.