به گزارش پارس ، این کارگردان تئاتر که نمایش نام برده را ابتدای سال ۹۱ در تالار « سایه» مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده بود به (ایسنا) ، گفت: متاسفانه متوجه شدم دکور نمایش ما عینا در نمایش « میاندارباران» که با کارگردانی محمدرضا مداحیان در تالار وحدت به صحنه می رود، نمونه برداری شده است و من نسبت به این موضوع اعتراض دارم.

وی ادامه داد: در واقع من با مراجعه به سایت خبری ایران تئاتر و زمانی که داشتم اخبار این سایت را می خواندم متوجه تعدادی عکس شدم و در آغاز گمان کردم این عکس ها مرور اجراهای سال گذشته است اما وقتی عکس ها را در اندازه بزرگ دیدم شوکه و شگفت زده شدم چون متوجه شدم این عکس ها متعلق به نمایش « میاندار باران» است.

ماهیان با اشاره به این که دکور نمایش « پالتوی پشمی قرمز» توسط منوچهر شجاع طراحی شده بود یادآور شد: بعد از این که مسئله را با ایشان در میان گذاشتم تصمیم گرفتیم، نسبت این موضوع واکنش نشان دهیم چرا که حقوق معنوی هر اثر هنری باید به طور کامل رعایت شود.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: به هر حال یک اثر هنری در معرض دید همگان قرار می گیرد و هر یک از ما با دیدن یک اثر هنری اعم از نقاشی، موسیقی، تئاتر و… به طور ناخودآگاه ممکن است از آن الهام بگیریم و اگر در نمایش « میاندار باران» نیز این اتفاق می افتاد هیچ مسئله ای نبود چون از ایده ما استفاده شده بود اما اینکه عین همان سازه و با همان میزانسن ها روی صحنه ساخته شده مایه تاسف و شگفتی است.

ماهیان متذکر شد: ممکن است هر یک از ما ایده ی یک اثر هنری را دوست داشته باشیم اما می توانیم برای استفاده از این ایده از صاحبان اثر اجازه بگیریم ولی در مورد نمایش ما این اتفاق نیفتاده و عین دکور ما کپی شده است.

او که پیش از این همین نمایش را سال ۸۹ در سی امین جشنواره تئاتر فجر اجرا کرده بود یادآور شد: نمایش ما هم در جشنواره اجرا شده بود و هم در تئاتر شهر اجرای عمومی داشت. از سوی دیگر تالار وحدت سالنی با امکانات ویژه است و به هر گروهی داده نمی شود. از مدیران هنری متوقع ام نسبت به حق و حقوق اثری که تولید آن هاست بی تفاوت نباشند و تعجب می کنم این کپی برداری چگونه از نگاه تیزبین ممیزان و بازبینان دور مانده است.

این عضو هیئت مدیره کانون کارگردانان با اظهار تاسف از این که قانون کپی رایت در ایران رعایت نمی شود تاکید کرد: چنین نمونه هایی در تئاتر ما کم نیستند و معتقدم مرکز هنرهای نمایشی به عنوان تولیدکننده نمایش ها در تعامل با خانه ی تئاتر به عنوان تنها تشکل صنفی تئاتر ایران باید قانون کپی رایت را مدون کنند.

ماهیان خاطرنشان کرد: به هرحال برای طراحی هر اثر هنری زحمات فراوانی کشیده می شود و من به عنوان کارگردان این نمایش نمی توانم سکوت کنم ضمن این که بحث ما فقط این نمایش نیست بلکه کلیت اتفاقی است که به غلط می افتد.