به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، استفاده از چادر مسافرتی توسط گردشگران یکی از رایج ترین نوع سفر، بخصوص در نوروز است. کسانی که با خانواده به مسافرت می روند برای راحت تر سفر کردن، از این روش استفاده می کنند؛ ولی امسال با توجه به بالا رفتن نرخ تورم، استفاده از چادر مسافرتی در میان گردشگران بیشتر شده بود و در این میان کسانی که با برپا کردن چادر از زیر بار پرداخت هزینه برای اقامت در مراکز مختلف فرار می کردند، مجبور بودند برای زمین زیر پایش پول بدهند.

به گفته ی برخی مسافران نوروزی، برای نصب چادر در بخش های در اختیار آموزش و پرورش در شهرستان آباده در استان فارس هشت هزار تومان باید پرداخت می شد. شهرداری شیراز نیز ۱۵هزار تومان برای نصب چادر از مسافران می گرفت و مسافران در اصفهان برای نصب چادر در سالن های ورزشی باید ۹هزار تومان پرداخت می کردند. همچنین متولیان ارگ جدید بم از مسافرانی که قصد برپا کردن چادر داشتند هزینه ای حدود پنج هزار تومان می گرفتند؛ اما به نظر می رسد ستاد تسهیلات سفرهای کشور در این زمینه دخالت و ایده ای نداشته است و اجاره دادن زمین به مسافران در هر استان و توسط هر ارگانی در یک چارچوب مشخص انجام نمی شد.

اصفهان، یکی از استان هایی است که به اعتقاد برخی مسافران، از نظر سامان دادن گردشگران عملکرد خوبی در نوروز داشت و البته برای نصب چادر، از گردشگران هزینه ای دریافت می کرد.

مدیر اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در برخی نقاط که زیر نظر ستاد تسهیلات بودند، هزینه ای برای اجاره ی چادر، پارکینگ، پتو و برخی لوازم مسافرتی دیگر از مسافران گرفته می شد که احتمالا معادل چهار تا پنج هزار تومان بود.

شهرام امیری افزود: احتمالا آن سالن های ورزشی در اختیار بخش خصوصی بوده است و مسافران هزینه ی بیشتری در مقایسه با نقاطی که زیر نظر ستاد تسهیلات بودند، پرداخته می کردند. با این وجود، پرداخت پنج هزار تومان برای خدماتی که ستاد تسهیلات به گردشگرانی می داد که در نقاط مشخص شده چادر می زدند، بسیار ناچیز بود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان - حسین شمس الدینی - نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: فقط در برخی پارکینگ ها که زیر نظر بخش خصوصی بودند و امکانات مناسبی در اختیار گردشگران قرار می دادند، برای نصب چادر و پارک اتومبیل هزینه ای گرفته می شد، ارگ جدید بم نیز از این قاعده مستثنی نبود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نیز درباره ی اقدام انجام شده توسط برخی مراکز آماده شده برای استقرار مسافران نوروزی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به ظرفیت شهر شیراز، نصب چادر در سطح شهر در نوروز ممنوع است. به همین دلیل، شهرداری شیراز که وظیفه ی ستاد اسکان را برعهده داشت، مراکزی را برای خدمات دهی به گردشگران آماده کرد که احتمالا هزینه ای بسیار کم را از گردشگران دریافت می کردند.

فریدون فعالی با بیان این که احتمال گرفتن مجوز از اتحادیه ی هتل داران کشور با هدف دریافت هزینه برای مکان استقرار مسافران در نوروز وجود دارد، گفت: دلیل واقعی گرفتن هزینه از گردشگران برای نصب چادر را باید از شهرداری شیراز پرس وجو کنید.

اما رییس اتحادیه ی هتل داران کشور - خسرو ایران پور - از این کار اظهار بی اطلاعی کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: در ایران، کلیات از پایین به بالاست؛ شهرداری، فرمانداری و استانداری برای بهتر شدن سفر گردشگران توافق هایی می کنند تا بهترین شرایط برای استفاده ی مردم از سفرها ایجاد شود.

اما در حالی که یکی از وظایف ستاد تسهیلات سفرهای کشور نظارت بر اسکان مسافران در تمام استان هاست، آیا روی نحوه ی اجاره دادن زمین از سوی این ستاد نظارت شده و چرا هزینه های متفاوتی برای نصب چادر و دادن خدمات گردشگری از مسافران گرفته شده است؟