به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، با پایان یافتن ایام فاطمیه (س) از شدت فعالیت هیئت های مذهبی کاسته می شود و تا فاصله ای که به آغاز ماه مبارک رمضان و ایام شهادت امیرالمؤمنین (ع) باقی مانده، فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت مدیحه سرایی و اشعار ذاکران و محبان اهل بیت عصمت و طهارت است.

به همین مناسبت میزگردی را با حضور « عباس عنقا» دبیر انجمن نغمه سرایان مذهبی شرق تهران و « محسن طاهری» رئیس خانه مداحان برگزار کردیم.

عباس عنقا متولد ۱۳۲۹ تهران است. وی به واسطه آن که در خانواده ای مذهبی و علاقه مند به شعر و مداحی رشد یافته، به این دو مقوله تعلق خاطر دارد و علاوه بر سرودن شعر، در زمینه ردیف خوانی آواز و مداحی اهل بیت (ع) نیز فعالیت دارد. عنقا هم اکنون دبیر انجمن نغمه سرایان مذهبی شرق تهران است.

شعرهای چاپ شده عنقا بیشتر مذهبی و در قالب های دوبیتی، رباعی، غزل و مثنوی است. وی علاوه بر شعر مذهبی، اشعاری در موضوع شهیدان، آزادگان و جنگ تحمیلی سروده که پیش تر در مجله پیام انقلاب منتشر شده است.

او معتقد است شعر آیینی باید کوتاه و پرمغز باشد، به همین دلیل اکثر کتاب هایش را در قطع جیبی و پالتویی چاپ کرده است. « برگ سبز» ، « طلوع دو خورشید» ، « گلبرگ» ، « گل سرخ» ، « زمزمه های دلجو» و « اشک و خون» عناوین کتاب های عباس عنقاست.

***نمونه روضه خوانی وی را از اینجا بشونید یا از اینجا ببینید***

عنقا معتقد است که ابداع و نوآوری مانع انجام کار برای سیدالشهداء (ع) نمی شود و عنوان می کند: بزرگترهای ما در سینه زنی و در نوحه خوانی کارهای نو و جدیدی ارائه داده اند و سبک های زیبایی را ابداع کردند.

وی یادآور می شود: اگر در زمان های گذشته فردی یک چیزی را می ساخت و بعد از دنیا می رفت، دیگری هم با گذشت زمان می توانست آن را بسازد. اما اکنون کار به جایی رسیده که این ساخت و ساز، بی رویه شده است. ما با تقلید یا نوآوری مخالف نیستیم بلکه با رویکردهای بی حساب و کتاب و بی رویه مخالفیم.

محسن طاهری متولد ۱۳۳۹ تهران و برادر وسطی از برادران طاهری است. وی از همان دوران کودکی و در محله نازی آباد، مداحی را زیر نظر پدرش (مرحوم محمدتقی طاهری) شروع کرد و از حدود یازده سالگی برای شاگردی نزد مرحوم شیخ احمد کافی رفت. وی نزدیک به یک دهه یعنی تا سال ۵۷ در معیت مرحوم کافی بود و به شهرهای مختلف و مهدیه های استان ها می رفت.

طاهری از مشهورترین چهره های مداحی دهه ۶۰ به شمار می رود که سه بار هم در محضر امام راحل (ره) مداحی کرده است.

وی هم اکنون فعالیت خود را در دو عرصه استانی و بین المللی متمرکز کرده و در دورترین و گمنام ترین نقاط کشور مداحی می کند؛ سابقه مداحی در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله آمریکا و انگلیس را هم در کارنامه خود داراست.

***نمونه روضه خوانی وی را از اینجا بشونید یا از اینجا ببینید***

رئیس کنونی خانه مداحان کشور درخصوص لزوم برخورداری مداحان اهل بیت (ع) از بصیرت می گوید: این بصیرت و بینایی که امروز مقام معظم رهبری به آن اشاره می کنند، فقط بینایی ظاهری نیست در واقع بینایی قلب و روح است که یک شاعر، مداح و حتی یک مستمع جوان و میانسال باید بداند برای چه کسی مداحی می کند.

وی ادامه می دهد: اگر واقعاً بدانیم که چه کسی این امانت را از ما تحویل می گیرد و در محضر چه شخصیت بزرگی انجام وظیفه می کنیم، تمام اعمال، خواندن ها و تلاش های ما به خودی خود، رنگ و بوی اخلاص گرفته و به سمت و سویی خواهد رفت که جایگاه اصلی خویش را می یابد؛ « سخنی کز دل برآید / لاجرم بر دل نشیند. »