به گزارش پارس سرهنگ حمیدرضا ولی پور در گفت وگو با خبرنگار « حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، در تشریح این خبر با بیان اینکه در پی وقوع یک فقره سرقت از مسافران خطوط راه آهن « تبریز – تهران» موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی راه آهن تهران قرار گرفت، گفت: یکی از مالباختگان در اظهارات خود به ماموران گفت که مردی شیک پوش که به عنوان مسافر وارد کوپه قطار شده بود پس از طی مسافتی با ریختن طرح دوستی نسکافه ای به من تعارف کرد که پس از نوشیدن آن بیهوش شدم.

وی با بیان اینکه مالباخته در ادامه اظهارات خود عنوان کرد که بر اثر مسمومیت، توسط کادر درمانی به بیمارستان بهارلو منتقل شده است و پس از به هوش آمدن متوجه ربوده شدن اموال با ارزشش توسط مسافر شیک پوش قطار شد، گفت: بررسی کارآگاهان پلیس آگاهی راه آهن در این مورد آغاز شد که چندین فقره پرونده دیگر نیز که مالباختگانشان بدین شیوه مورد سرقت قرار گرفتند، برای رسیدگی به پلیس آگاهی ارجاع داده شد.

رییس پلیس آگاهی راه آهن کشور با بیان اینکه کارآگاهان در بررسی پرونده های ارجاعی به پلیس آگاهی دریافتند که در تمامی پرونده ها سارق فردی شیک پوش بوده که به شیوه مسمومیت با چای یا نسکافه اقدام به ربودن اموال با ارزش مسافران داخل کوپه های قطار کرده گفت: بررسی ها نشان داد که این سارق از مسافران خطوط « تبریز – تهران» ، « اصفهان – مشهد» و « مشهد – تهران» سرقت کرده است.

ولی پور با بیان اینکه تحقیقات برای یافتن سرنخی از سارق خوش پوش قطارهای کشور ادامه داشت تا این که پیرمردی با مراجعه به پلیس آگاهی عنوان کرد که این سارق ۱۵ کیلوگرم زعفرانش را به سرقت برده، گفت: این مالباخته در اظهارات خود عنوان کرد که در محدوده شهرستان تربت حیدریه اموالش توسط مسافری خوش تیپ ربوده شده است.

رییس پلیس آگاهی راه آهن کشور با بیان اینکه تحقیقات برای واکاوی زوایای پنهان این پرونده ادامه داشت، گفت: این سارق در چندین مورد سرقت خود اقدام به ربودن کارت های عابربانک مالباختگان کرده و تحقیقات پلیسی نشان داد که این سارق اقدام به خرید طلا از حساب مالباختگان کرده است.

ولی پور با بیان اینکه سرانجام با انجام تحقیقات و به دست آوردن تصویر سارق از طریق دوربین های مداربسته طلافروشی و بانک، هویت این سارق خوش پوش برای پلیس احراز شد، گفت: بررسی ها نشان داد که سارق فردی حدود ۳۵ ساله به نام « محمدعلی» است.

وی با بیان اینکه با یافتن سرنخی از هویت این سارق، کارآگاهان محل سکونت وی را در تبریز مورد شناسایی قرار دادند گفت: کارآگاهان با اخذ نیابت قضایی به این استان اعزام شدند اما در بررسی ها دریافتند که این فرد مدتی است که از محل سکونت خود خارج شده است.

ولی پور با بیان اینکه بررسی ها برای یافتن سرنخی از محل اختفای این سارق مسافران قطار ادامه داشت، گفت: سرانجام در بررسی های فنی و تخصصی مشخص شد که این فرد در شهرستان ساری سکونت دارد که کارآگاهان تحقیقات نامحسوس خود را برای تایید این مسئله آغاز کرده و سرانجام این فرد را دستگیر کردند.

وی افزود: کارآگاهان در بازرسی از محل سکونت این فرد علاوه بر کشف مدارک شناسایی متعلق به غیر، ۱۵ کیلوگرم زعفران ربوده شده از پیرمرد کشاورز در تربت حیدریه، ۷۰ میلیون ریال وجه نقد، چهار عدد گوشی تلفن همراه و یک دستگاه لپ تاپ کشف و ضبط کردند.

به گفته رییس پلیس آگاهی راه آهن کشور، این فرد پس از انتقال به پلیس آگاهی راه آهن تهران در اظهارات خود به ۱۹ فقره سرقت به شیوه مشابه اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه این فرد در ادامه اظهارات خود به ارتکاب سرقت بدین شیوه در سایر پایانه های اتوبوسرانی نیز اعتراف کرد، گفت: این فرد در اعترافات خود عنوان کرد که پس از جلب اعتماد مسافران قطار داخل کوپه ها با تعارف چای یا نسکافه مسموم آنان را بیهوش کرده و پس از ربودن اموال با ارزش آنان در اولین ایستگاه بعدی از قطار پیاده می شده.

به گفته وی تاکنون ۱۴ مالباخته این پرونده شناسایی و تحقیقات برای شناسایی مابقی مالباختگان ادامه دارد.

رییس پلیس آگاهی راه آهن کشور ضمن هشدار به مسافران قطارها گفت: در مواردی دیده می شود که در مسافت های طولانی افراد داخل یک کوپه با یکدیگر صمیمی شده و به بیان اطلاعاتی از خود می پردازند که به مسافران توصیه می شود ضمن عدم بیان مطالب شخصی از دریافت موادخوراکی از مسافران ناشناس خودداری کنند چرا که ممکن است این موادغذایی به مواد بیهوشی آغشته باشد و حتی جان آنان را هم بگیرد.