حمیدرضا آذری گفت: تقبل برگزاری کنفرانس‌های ملی، تنها منوط به حل مسائل مالی نیست بلکه داشتن برنامه‌ریزی دقیق و توان و انسجام کافی، از ضرورت‌ها است.

آذری با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته در دولت تدبیر و امید بیشترین سمینارها و گردهمایی‌های کشوری در استان فارس برگزار شده است، گفت: اعتقادمان این است که باید با سایر دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم و در کنار آن به تقویت NGOها هم بپردازیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس تا کنون دو سازمان و مرکز مردم نهاد در استان راه‌اندازی کرده است، گفت: اولین مرکز ویژه فرهنگیان زن سرپرست خانواری است که به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند و هدف آن توانمند ساختن این بانوان و ارائه کمک‌هایی در زمینه‌های مشاوره حقوقی، رشد علمی، اخلاقی و اجتماعی این بانوان و فرزندانشان است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: یک سازمان مردم نهاد نیز با هدف کمک به دانش آموزان استثنایی فارس راه‌اندازی شده است که از این طریق بتوان این دانش آموزان را تحت حمایت‌های لازم قرار داد.

آذری تنها راه نجات کشور را کوچک سازی بدنه دولت دانست و با بیان اینکه امروز در ایران 100 درصد امور دولتی است، گفت: در دولت هم، همه چیز به صورت متمرکز پیگیری و اداره می‌شود، لذا راهی به جز ایجاد و توسعه‌ فعالیت‌های مردم‌نهاد وNGOها وجود ندارد.

آذری در تشریح منافع ایجاد این سازمان‌های مردم نهاد گفت: این مراکز می‌توانند کمک کنند تا مسائل و مشکلات را خارج از بروکراسی‌های رایج و با انگیزه و علاقه بیشتر و هزینه‌ای کمتر حل کرد، لذا باید انجمن‌های علمی در کشور رشد یابند و به بخش خصوصی اهمیت دهیم و توجه داشته باشیم که رده‌های پائین‌تر هم می‌توانند مسائل بزرگی را حل کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نظر و راهکارهای معلمان، دانش آموزان و اولیاء در تعیین محتواهای کتب درسی و آموزشی، گفت: هدف از راه‌اندازی مدارس تیزهوشان جذب بچه‌های توانمند در علوم پایه بود ولی امروزه شاهدیم همه به دنبال علوم تجربی هستند و این مصیبتی است که کشور به آن دچار شده و در سال‌های آینده کشور را دچار مشکل می‌کند.

آذری بر لزوم فراگیری آموزش‌های لازم توسط معلمان، خصوصا معلمین جدیدالاستخدام در دوره ابتدایی تاکید و اضافه کرد: نظریات انجمن‌های تخصصی مثل انجمن معلمان ریاضی و ارائه مشاوره به قانونگذاران توسط این انجمن‌ها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات آموزشی و پرورشی در کشور باشد.