محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی در رابطه با خواص هندوانه گفت: هندوانه مزاج سرد و تر دارد و خون را رقیق می کنند یعنی مخلوط هندوانه با خون یک خون رقیق را می سازد.  قابلیت این را دارد که عتش را در افراد با مزاج گرم و تر را برطرف کند.  
 مینایی ادامه داد: آب هندوانه برای درمان التهابات کلیه ،مثانه و بر طرف کردن یبوست موثر و حتی برای افرادی که دارای فشار خون یا مبتلایان به تاتیگاردی موثر است. همچنین برای بافت هایی مثل بافت معده ، پانکراس، کبد، مبتلایان به  دیابت مقوی  می باشد.
وی تصریح کرد: دیابتی ها هم می توانند هندوانه بخورند اما هندوانه ای که محصول کود شیمیایی نباشد. 
این متخصص طب سنتی اظهار کرد: هندوانه به عنوان یک ترکیب رطوبت  دار برای افرادی که دچار ناراحتی های دهان، حلق یا گلو و افرادی که پوست خشک و یا لاغر و یا مزاج خشک دارند می تواند موثر واقع شود.
وی عنوان کرد: ترکیب سکنجبین با آب هندوانه موثر در نابودی صفرای زیاد است. افرادی که اصطلاحا صفرای محترقه دارند از مخلوط آب هندوانه و سکنجبین استفاده کنند. این ماده ترکیبی برای آرامش و وسواس فکری آنها خوب است. 
مینایی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر شیر با آب هندوانه مخلوط شود ترکیبی فوق العاده برای ناراحتی  های ذهنی و فکری است. افرادی که دچار ناراحتی های ذهنی هستند می توانند از این ترکیب فوق العاده استفاده کنند. 
متخصص طب سنتی ادامه داد: استفاده از ترکیب سرکه با آب هندوانه برای درد مفاصل بگذارند باعث  کاهش آن در مفصل می شود. 
وی عنوان کرد:  تخم هندوانه خود به عنوان یک ملین ، نرم کننده پوست بدن، نرم کننده سطح مخاط دستگاه گوارش، مقوی در هضم غذا ، از بین برنده سنگ مثانه،کلیه،کیسه صفرا است.  
 
مینایی افزود: در واقع ضد آنتی توکسید موجود در پوست هندوانه دافع سمومات بدن بوده و به دلیل مجاورت اشخاص با آلاینده ها آنتی توکسید برای بدن مفید بوده که پوست هندوانه برای کبد ، یرقان و دیابت بسیار مفید است . 
وی در ادامه عنوان کرد: برای استفاده از پوست هندوانه ابتدا آن را قطعه قطعه کرده و در آب و آهک می خوابانند،  سپس شستشو داده و با شکر و عسل مخلوط و هر صبح  دو قاشق از آن میل کنید. این ترکیبپ ضد دیابت و ضدوسواس فکری می باشد .