جواد لاریجانی در حاشیه نشست هم‌اندیشی نقش دادستان در حقوق متهمان و حقوق شهروندی که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد درباره بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر و اعدام محکومان اظهار کرد: بحث من راجع به اعدام‌های مربوط به مواد مخدر است. البته مواد مخدر یک سرطانی برای جامعه ماست و نیروهای جوان ما را هدف قرار داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ادامه داد: مبارزه ما با مواد مخدر تنها مربوط به ملت ایران نیست و از این منافع همه دنیا استفاده می‌کنند. بیش از 60 درصد هدف تولید‌کنندگان مواد مخدر این است که تولیدات خود را به پاریس و برلین برسانند اما ما در مرزهای خود با این مسئله مبارزه کنیم، هزاران شهید دادیم و میلیون‌ها دلار هزینه کردیم.

لاریجانی گفت: نکته مهم این است که ما باید روش داهیانه‌ای برای مبارزه با جرائم مربوط به مواد مخدر داشته باشیم. اعدام ممکن است تنها راه نباشد یا اعدام خیلی زیاد نتیجه مطلوب ندهد. این قانون البته مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در همان جا باید بحث شود.

وی با بیان اینکه مصلحت امروز ما به دو دلیل در بازنگری این قانون باید ملحوظ شود گفت: دلیل نخست، کارآیی اعدام‌ها و دلیل دوم سوء استفاده دشمنان است که فکر می‌کنند در ایران هر کسی راه می‌رود، اعدامش می‌کنند در حالی که چنین چیزی نیست. به خاطر این دو مورد ما باید در قانون بازنگری شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ادامه داد: البته برخورد قوی ما با هرگونه جرائم مربوط به مواد مخدر همچنان ادامه دارد اما الزاماً معنای قوت اعدام نیست.