دکتر سیدامیرمحسن ضیایی درباره بدهی بیمه‌ها به مجموعه داروخانه‌های جمعیت هلال احمر، گفت: بیشترین حجم داروهای داروخانه‌های هلال احمر، بیمه‌ای است و بسیاری از داروهای تک نسخه‌ای، داروهایی هستند که تحت پوشش بیمه قرار دارند و حجم هزینه‌ای زیادی را نیز شامل می‌شوند. به همین دلیل بدهی بیمه‌ها به مجموعه داروخانه‌های هلال احمر از متوسط سایر بخش‌ها بالاتر است.

داروهای گران‌قیمت و بدهی بیمه‌ها

وی در این باره افزود: خدمت‌ داروخانه‌ای هلال احمر طوری است که دارو با قیمت پایین به دست بیمار برسد. در مجموع هلال احمر وارد حوزه‌هایی می‌شود که دیگران حضوری ندارند؛ چراکه سودی برایشان ندارد. داروهای تک نسخه‌ای از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردارند و از طرفی سود آنچنانی هم ندارند. به همین دلیل داروخانه‌های خصوصی به این موضوع وارد نمی‌شوند و از طرفی با توجه به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت‌ها، این داروخانه‌ها نمی‌توانند پول خود را نگه دارند تا چندین ماه بعد که بیمه آن را بپردازد.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: به همین دلیل است که بدهی‌های بیمه به مجموعه داروخانه‌های هلال احمر خیلی بالاتر از متوسط سایر بخش‌هاست. اما از آنجا که این موضوع را خدمت به مردم می‌دانیم و دنبال سود نیستیم، این خدمات را برای مردم فراهم می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه‌ تامین و توزیع این داروها با توجه به بدهی بیمه‌ها، از کجا صورت می‌گیرد؟ گفت: به سختی و از موارد دیگر این هزینه‌ها را تامین می‌کنیم. هلال احمر سال‌هاست که چرخه دارو از واردات تا توزیع و فروش را در اختیار داشته و این خدمت را به بیماران ارایه داده است. طبیعی است که دانش سازمانی در جمعیت هلال احمر باید این چرخش را انجام دهد.

دارویی ارزان با شبکه‌ای سالم

ضیایی همچنین درباره اظهاراتی مبنی بر نشت داروهای هلال احمر به بازار خارج و بویژه ناصر خسرو که پیش از این مطرح شده بود، گفت: در جمعیت هلال احمر به شدت به این موضوع حساسیم و موارد را کنترل می‌کنیم. البته در پاسخ به این اظهارات هم گفته‌ایم اگر موردی وجود دارد آن را به ما معرفی کنید.

وی ادامه داد: البته شما ممکن است گاهی دارو را به بیمار تحویل ‌دهید و بیمار داروی خود را در بازار بیرون بفروش رساند. مسلم است که این چنین موردی از کنترل ما خارج است، اما در مجموع شبکه‌ دارویی هلال احمر، سالم‌ترین شبکه دارویی است و علت اینکه مردم از داروخانه‌های هلال احمر استقبال می‌کنند و بسیاری از استان‌ها و شهرها نیز درخواست تاسیس داروخانه هلال احمر را دارند، همین موضوع است که می‌دانند داروی ارزان و با شبکه سالم را تحویل می‌گیرند.

رییس جمعیت هلال احمر در این باره افزود: البته هیچ کسی در هیچ سازمانی نمی‌تواند تضمین صد در صد دهد. اما در شبکه توزیع دارویی هلال احمر به آن معنی که دارو به طور سازمان یافته از مسیر خارج شود، وجود ندارد.