حمیدرضا حاجی بابایی با حضور در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار داشت:‌ نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش و اینکه باید بار هزینه‌های آموزش و پرورش از دوش دولت برداشته و به مردم واگذار شود همچنین این دیدگاه که تربیت معلم هزینه‌بر است و توجیه اقتصادی ندارد، صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای موفق به موضوع آموزش به ویژه اصول و مبانی اعتقادی و تربیت معلم نگاه ویژه‌ای دارند، افزود:‌ نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش صحیح نیست چرا که در سند تحول بنیادین به صراحت اعلام شده که این نهاد مولد سرمایه انسانی است ولی برخی افراد به آموزش و پرورش نگاه مصرفی دارند.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت:‌ در سال 92 سهم آموزش و پرورش از GDP، حدود 8 درصد بود که این رقم در سال 94 به حدود 2.5 درصد رسید و این کاهش به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه کاهش ورودی‌ها‌ی دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان در آینده غیرقابل جبران است، ادامه داد:‌ اگر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها راه ورود به آموزش و پرورش نباشد باید دوباره شاهد تولد واژه‌هایی همچون معلم شرکتی و معلم حق‌التدریس باشیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: بعضی ما را متهم می‌کنند که مستخدم و آبدارچی را به عنوان معلم جذب کرده‌ایم، چنین مسئله‌ای صحت ندارد و اصل ماجرا از این قرار است که عده‌ای فوق لیسانس، لیسانس و فوق دیپلم را به عنوان نیروی خدماتی و شرکتی در آموزش و پرورش وارد کرده بودند، این افراد در دوران وزارت بنده با مصوبه مجلس و دولت در آزمون علمی حضور یافته و عنوان شرکتی ازآنها برداشته شد تا با افتخار به شغل معلمی ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه صحیح به‌ آموزش و پرورش این است که آن را هزینه بر تلقی نکنیم بلکه بالاترین سرمایه‌گذاری را در این نهاد انجام دهیم و با هزینه‌کرد صحیح و منطبق بر سند تحول بنیادین می‌توان بالاترین ثروت یعنی سرمایه اجتماعی را در این نهاد به دست آورد.