یکی از عواقب رسانه رصد کردن و روزنامه خواندن، بالا رفتن سطح معلومات پزشکی و تجویز خودسرانه برخی داروها است که البته مصرف دور از نظر پزشک برخی داروها ،آنچنان هم ضرر ندارد. 

 

اما مشکل کار از حد گذراندن این معلومات و فراتر رفتن استفاده از دو یا سه قلم داروی متداول؛ از جمله استامینوفن و ایبوپروفن است.یکی از این داروهایی که در این چند سال اخیر، جامعه را نسبت به وجود خود مطلع ساخته است و تا پایش به مطب دکتر می رسد، درخواست تجویز آن را دارد، دگزامتازون است. 

 

دوپینگ با

 

دارویی از جنس کورتن با فواید و مضراتی مخصوص به خود. به نظر می رسد به زبان آوردن و درخواست تجویز آن، کلاس بالایی دارد و از روی نگرانی برای سلامتی نیست چراکه اگر کمی هم نگرانی وجود داشت، بی دلیل نام آن را به زبان نمی آوردیم و کار را به کاردان می سپاردیم. 

 

جامعه را بدبین نکنید! 
رامین ابریشمی متخصص داروساز بالینی و دبیر انجمن داروسازان بالینی، ماهیت دارویی دگزامتازون را اینگونه معرفی کرد: دگزامتازون یک دارو از دسته کورتیکواستروئید ها یا کورتون ها است که در مواقع نیاز، با توجه به گسترده موارد مورد استفاده، توسط پزشک به دلایل علمی تجویز می شود. 

 

فرشاد هاشمیان دبیر انجمن عمی داروسازان ایران معتقد است: دگزامتازون داروی خوبی است و نباید به راحتی جمعه را نسبت به آن بدبین کرد چراکه عوارض دهان به دهان پیچیده آن از روی مصرف بی رویه است. 

 

به طور کلی مضر بودن این دارو بحثی غیر علمی است و دگزامتازون به عبارتی دارویی حیاتی محسوب می شود. 

 

استفاده بلند مدت آن نگران کننده است 
ابریشمی افزود: عمده عوارض کورتون ها که ترس ما را برمی انگیزد، عوارض ناشی از استفاده بلند مدت آن، در چند هفته و با دز بالا است. پوکی استخوان، ضعیف شدن عضلات، ضعیف شدن سیستم ایمنی، چاقی و دیابت از عوارض نگران کننده این دارو است. 

 

از عوارض مصرف کوتاه مدت دگزامتازون هم نباید غافل شد.

 

از طرفی بنا به گفته این صاحب نظر، تصور مردم بر تاثیر دگزامتازون روی بیماری های پوستی غالب است، اما حساسیت های پوستی، خود یکی از عوارض مصرف این دارو است و پزشک موظف است با توجه به شرایط بیمار آن را تجویز کند.

 

درمانگر عفونت یا عامل ایجاد عفونت
ابریشمی با اشاره به نگرانی مردم نسبت به جوسازی های استفاده از دگزامتازون گفت: نگرانی های استفاده از این دارو به ویژه مصرف تزریقی آن، به جا است و باید از افراطی گرایی در این زمینه جلوگیری کرد.

 

دگزامتازون برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد، سر زبان ها افتاده است و این در حالیست که مطالعات نشان می دهد این دارو در روند درمان و کاهش مدت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد و حتی در برخی موارد موجب افزایش آن می شود.

 

ترجیح بر این است در درمان گلودرد نیز از داروهای خوراکی، در دسترس، ارزان و کم عوارض به عنوان جایگزین دگزامتازون،استفاده شود.

 

پزشکان بی تقصیرند
ابریشمی کوتاهی در تجویزهای بی رویه دگزامتازون را از چشم مردم دید و گفت: مردم فرهنگ پزشکی ضعیفی دارند. در صورت بروز بیماری به پزشک مراجعه و او را تحت فشار قرار می دهند تا درمانی راحت و در کمترین زمان ارائه کند. این انتظار را به علت پرداخت ویزیت، مجاز می دانند.

 

دگزامتازون، داروی جدیدالورود به لغت نامه پزشکی جامعه، معجزه تصور می شود. اما باید توجه داشت به کار گیری این معجزه در مواردی که راه درمان بهتری وجود دارد، اشتباه است. 

 

سرماخوردگی نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات دارد و نباید با مصرف داروهای بی جا، جان خود را به خطر بیندازیم.

 

جایگزین کنید ضرر نمی کنید
دبیر انجمن داروسازان بالینی اظهار داشت: اگر پزشکی هم در مقابل این فرهنگ نادرست مقاومت کند، پس از مدتی تسلیم می شود، بنابراین مقصر مردم هستند.

 

وی با بیان اینکه داروی تزریقی تفاوتی با داروی خوراکی ندارد، تصریح کرد: اصرار بیماران به داروهای تزریقی برای تاثیرگذاری بهتر ،بی نتیجه است. از طرفی تزریق هزینه های جانبی به مردم و نظام سلامت تحمیل می کند.

 

هیچ متخصصی منکر مزایای داروهای کورتونی نیست اما جای خالی آموزش های پزشکی که مانع این استفاده بی رویه در جامعه است، همچنان حس می شود.