به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، در حالی خودروسازان و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای ارتقای سطح استاندارد خودرو و سوخت توپ را به زمین یکدیگر می اندازند که نخستین ماه سال جدید رو به پایان است اگر خاطرمان باشد طبق آخرین مصوبه دولت در ۱۶ اسفند سال ۹۰، قرار شد از سال ۹۲ تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ انجام شود و در بند ۷ این مصوبه نیز وزارت نفت مکلف شد که از ابتدای سال ۹۱ سوخت با استاندارد یورو ۴ را توزیع کند.

در شرایطی که شرکت های خودروساز علی رغم تأکیدات سازمان حفاظت محیط زیست طی سال های اخیر موفق به ۳دوره اخذ مهلت شدند، هم اکنون نیز به نظر می رسد که خودروسازان باز هم درصدد اخذ مهلتی دوباره هستند.

طبق گفته های پیشین قائم مقام سازمان محیط زیست، خودروسازان تا پایان سال ۹۱مهلت دارند سطح استاندارد خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند و به هیچ عنوان این امر به تعویق نخواهد افتاد.

یادمان باشد که سال ۹۱ به اتمام رسیده و هم اکنون نیز بیش از نیمی از ماه نخست سال ۹۲ می گذرد.

علی محمد شاعری ابراز داشت که بر اساس بند ۶ طرح جامع کاهش آلودگی هوا باید استاندارد خودروهای تولید داخل تا ابتدای سال ۹۲ به یورو ۴ ارتقاء یابد در غیر این صورت خودروهای تولید شده شماره گذاری نمی شوند.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون عمل می کند و بر اساس قانونی که به تصویب دولت رسیده است باید از ابتدای سال ۹۲ خودروهای کشور با استاندارد یورو ۴ تولید و توسط نیروی انتظامی شماره گذاری شوند در غیر این صورت، خودروهایی که با استاندارد یورو ۲ تولید شوند، نیروی انتظامی از شماره گذاری آنها طبق مصوبه مزبور خودداری می کند.

به نظر می رسد سازمان محیط زیست دیگر حرفی برای گفتن ندارد و تحقق امر مزبور را به پلیس راهور ناجا سپرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا نیز در اواخر سال گذشته درباره رعایت استاندارد یورو ۴ برای خودروها به فارس اعلام کرد که تاکنون ۳ بار به خودروسازان برای ارتقای سطح محصولاتشان به یورو ۴ مهلت داده ایم.

سردار اسکندر مؤمنی افزود: اگر قانون مصوب شد که خودروسازان محصولات خود را براساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند، خودروسازان موظفند از قوانین مصوب شده تبعیت کنند.

با همه این تفاسیر؛ اکنون دیگر نوبت خودروسازان است تا پاسخی بر انتظارات مسئولان اعم از سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا و همچنین متقاضیان خرید خودرو بدهند.

پاسخ خودروسازان چه می تواند باشد؟

می توان حدس زد که پاسخ این شرکت های صنعتی چیست؛ همانطور که پیش از این نیز درخواست به تعویق افتادن استاندارد خودرو ها به بهانه عدم ارتقای سطح استاندارد سوخت را داشته اند این بار نیز طی نامه نگاری هایی درخواست مهلت برای اجرای تعهدات خود را دارند. در این باره می توان به گفته های مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت اشاره کرد.

کیومرث فروتنی، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت در مورد توقف شماره گذاری خودروهای داخلی اظهار داشت: در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مصوبه ای برای مهلت دهی به خودروسازان جهت نصب کیسه هوا و تولید با استاندارد یورو ۴ از هیأت دولت دریافت کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم مشکل توقف شماره گذاری خودروها طی یک تا دو هفته آینده برطرف شود.

خواسته خودروسازان برای به تعویق انداختن مهلت ارتقای سطح استاندارد خودروها و بهانه آنان برای اخذ مهلت مبنی بر اینکه استاندارد سوخت باید در مرحله نخست افزایش یابد در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از برگزاری جلساتی با وزارت صنایع درباره مشکلات مربوط به تولید سوخت یورو ۴ خبر می دهد و می گوید که آماده عرضه بنزین یورو ۴ در تهران هستیم و مشکلی بابت توزیع نیست، اما خودروسازها هنوز آمادگی دریافت این نوع سوخت را ندارند.

برای با خبر شدن با نظر نمایندگان خانه ملت درباره ضرورت ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولید داخل به سراغ یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس می رویم.

کمال الدین پیر مؤذن با بیان اینکه، توقف شماره گذاری خودروها با توجه به اثرات آلودگی هوا، می ارزد گفت: به اندازه کافی به شرکت های خودروساز برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان مهلت داده شده است.

حالا دیگر باید منتظر باشیم تا ببینیم این بار نیز خواسته خودروسازان در مقابل قوانین سازمان محیط زیست ارجحیت می یابد و یا اینکه بر مصوبات هیأت وزیران جامه عمل پوشیده می شود.