ساعت رسمی ونزوئلا به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق نیم ساعت به جلو کشیده شد. بر اساس این گزارش، مردم ونزوئلا در تلاش برای جلوگیری از کمبود برق از خوابشان می‌گذرند.

ونزوئلا برای صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی ساعت رسمی کشور را نیم‌ساعت به جلو کشید تا از این طریق بتواند با محدودکردن استفاده از برق و انرژی کمکی به مقابله با بحران اقتصادی کند که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت انگلیس، از روز یکشنبه و به دستور «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا ساعت رسمی این کشور نیم‌ساعت به جلو کشیده شد.

ساعت 2:30 صبح به وقت محلی، این کشور آمریکای جنوبی وابسته به نفت، ساعت خود را 30 دقیقه به جلو برد، تا فاصله زمانی این کشور با ساعت گرینویچ به 4 ساعت برسد.

این حرکت، در اواسط ماه آوریل اعلام شده است، بخشی از بسته اقدامات سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) برای مقابله با کمبود برق فلج‌کننده است.

دولت سوسیالیستی «مادورو» در حالی اجازه خاموشی‌ها را صادر کرده است که کارگران بخش دولتی این کشور نیز  اجازه داده است فقط دو روز در هفته سر کار حاضر شوند.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که چند روز قبل مادورو در مصاحبه تلویزیونی هفتگی خود گفته بود که حداقل به مدت دو هفته در بخش دولتی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه تعطیل خواهد بود.

وقوع خشکسالی سطح آب را در سد اصلی ونزوئلا کاهش داده و میزان تولید برق در نیروگاه برق آبی این کشور در منطقه گوری به نزدیکی ارقام بحرانی رسیده است؛ این سد، برق مصرفی دو سوم کل ونزوئلا را تامین می کند.

کمبود آب و برق به دشواری های پیش روی این کشور 30 میلیون نفری را که با رکود شدید، کمبود کالاهای اساسی نظیر شیر و دارو و بالا رفتن قیمت ها مواجه است، اضافه کرده است.

مادوروی 53 ساله که پس از مرگ هوگو چاوز، در سال 2013 به ریاست جمهوری ونزوئلا رسیده با فشارهای احزاب مخالف برای برکناری وی از طریق یک رفراندوم عمومی مواجه است.

«مادورو» پیشتر طی اظهار نظری در این رابطه گفت: "سد «گوری» عملا به بیابان تبدیل شده است، با همه این اقدامات ما قرار است آن را نجات دهیم".

یک ماه پس از قطعی‌های غیربرنامه ریزی شده، دولت ونزوئلا این هفته اقدام به جیره‌بندی برق در اکثر نقاط ونزوئلا به استثنای کاراکاس کرده و این اقدام موجب به راه افتادن اعتراضاتی پراکنده در برخی شهرها شده است.

علاوه بر ادارات و سازمان‌های دولتی، مدارس ابتدایی و متوسطه ونزوئلا هم روزهای جمعه تعطیل خواهند بود و دانش‌آموزان در هفته، سه روز تعطیلی خواهند داشت.

از اوایل سال جاری، مراکز خرید و فروشگاه‌ها نیز به دلیل قطع برق مکرر ساعات کار خود را کاهش داده بودند و برخی از فروشگاه‌ها ناگزیر بوده‌اند از ژنراتورهای دستی برای تامین روشنایی استفاده کنند.