اپلیکیشنی در افغانستان توسط یک مخترع جوان طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان از راه دور فرزندان خود را از مدرسه کنترل و بر نحوه رفتار و آموزش او مدیریت داشت.

با استفاده از این اپلیکیشن علاوه بر کاهش هزینه‌ها می‌توان بخشی از مشکلات آموزش و پرورش افغانستان را حل کرد. ضمن اینکه با نصب آن در ولایت مختلف می‌توان نسبت به کنترل خانواده‌ها بر فرزندان خود در مدارس امیدوار بود.

برای بررسی دلایل طراحی این اپلیکیشن و همچنین مراحل ساخت آن و برنامه‌های آینده طراح آن به سراغ «تمیم عیسی زاده» مخترع جوان افغانستانی‌ رفتیم تا با وی در گفت‌وگویی صمیمی ماجرا را از زبان وی جویا شویم.

«تمیم عیسی‌زاده» در سال 1372 در ولایت بلخ چشم به جهان گشود و فارغ التحصیل دبیرستان «باختر» شهر «مزارشریف» مرکز این ولایت است.

عیسی‌زاده در سال 1389 پس از سپری کردن آزمون کنکور وارد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه بلخ شد و هم اکنون آخرین سال تحصیل وی در این دانشگاه است.

وی از 4 ماه پیش به این طرف در مورد طراحی اپلیکیشنی کار می‌کند که با آن تمام پدر و مادران افغانستانی قادر به بررسی فعالیت‌های فرزندان خود در مدارس خواهند بود چرا که آنها بدون حضور در مدارس می‌توانند فعالیت درون کلاسی و نمره‌های آزمون فرزندان‌شان چگونه است.

این اپلیکیشن موفق شد تا در رقابت‌های جهانی تکنولوژی آمریکا که در آن شرکت کننده‌هایی از تمام کشورهای جهان بهترین طرح‌های عملی‌شدنی در آن وارد رقابت می‌شود حضور یابد.

این مخترع افغانستانی درباره دلایل اصلی طراحی این اپلیکیشن گفت: مشکلات موجود و عدم آگاهی خانواده‌ها از فعالیت‌های فرزندان‌شان در مدارس، مرا وادار به طراحی اپلیکیشنی کرد که والدین دانش‌آموزان بتوانند به راحتی و  بدون حضور در مدارس از فعالیت‌های فرزندان خود آگاه شوند.

عیسی‌زاده در مورد اینکه آیا زمینه بکارگیری عملی این اپلیکیشن در افغانستان وجود دارد گفت: این اپلیکشن را روی کامپیوتر خود نصب کرده و آزمایشاتی را انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که استفاده از این اپلیکیشن به صورت عملی امکان پذیر است.

این جوان افغانستانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استفاده از این اپلیکیشن هزینه زیادی ندارد، گفت: اگر این اپلیکیشن را فعال کنیم، بین 30 تا 40 هزار دلار آمریکایی هزینه دارد ولی اگر در تمام کشور این اپلیکیشن فعال شود، هزینه‌ها کمتر از 30 هزار دلار خواهد شد.

اپلیکیشن عیسی‌زاده که در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جهانی تکنولوژی است، این جوان افغانستانی را امیدوار کرد که این اپلیکیشن بتواند در مرحله نهایی راه یابد.

عیسی‌زاده خواستار حمایت دولت و همکاری مردم جهت موفقیت اپلیکیشن خود در این رقابت‌ها شد و از تمام افغانستانی‌ها درخواست کرد تا همه روزه به اپلیکیشن وی رأی دهند.

وی به ملت و دولت افغانستان وعده داد که اگر در رقابت‌های جهانی تکنولوژی آمریکا برنده شود، هزینه‌هایی که از سوی برگزار کنندگان این رقابت به اپلیکیشن وی اختصاص داده می‌شود را برای راه‌اندازی اپلیکیشنش در بخش‌هایی از افغانستان در نظر گرفته شود.

وی افزود: با آن هزینه می‌توانیم که 40 تا 50 درصد این اپلیکیشن را در تمام کشور فعال کنیم، اما برای اینکه در تمام افغانستان به صورت 100 درصد فعال کنیم، نیاز به حمایت مالی دولت و تاجران افغانستانی خواهیم داشت.

ظاهراً این اپلیکیشن تنها محور کاری این جوان افغانستانی نیست، عیسی‌زاده در ادامه گفت که اپلیکیشن دیگری را روی دست دارد که توسط آن خون‌رسانی به نیازمندان آسان خواهد شد.

 

*** مشرح این گفت‌وگو به شرح ذیل است ***

 در مورد اپلیکیشن که ساختید توضیح مختصری ارائه دهید؟

عیسی‌زاده: اپلیکیشن که در نظر دارم و با آن وارد رقابت‌های جهانی تکنولوژی آمریکا نیز شده‌ام مختص بخش آموزش و پرورش است که با آن خانواده‌های افغانستانی قادر به بررسی فعالیت‌های فرزندان خود در مدارس می‌شوند.

از چه زمانی روی این اپلیکیشن کار می‌کنید؟

عیسی‌زاده: حدود 4 ماه است که کار روی این اپلیکیشن جریان دارد و اکنون نیز در مرحله طراحی است و نهایی‌شدن آن بستگی به رقابت‌های تکنولوژی آمریکا دارد.

اگر این اپلیکیشن برنده این رقابت‌ها شود، دولت واشنگتن هزینه‌ای را به عنوان جایزه به ما اختصاص می‌دهد که توسط آن قادر به عملی ساختن این اپلیکشن خواهیم شد.

چطور به این نتیجه رسیدید که چنین اپلیکیشنی را طراحی کنید؟

عیسی‌زاده: یکی از چالش‌های مهم در بخش آموزش و پرورش افغانستان عدم کنترل دانش‌آموزان و اطلاع‌گیری پدر و مادران دانش‌آموزان از جریان فعالیت‌های فرزندان‌شان است.

به همین دلیل اپلیکیشنی را در دست طراحی و عملی ساختن آن داریم که با آن پدر و مادران قادر به بررسی فعالیت‌های فرزندان خود در مدارس که شامل حضور در مدرسه، فعالیت‌های درون کلاسی و سایر موارد می‌شود، خواهند شد.

آیا فکر می‌کنید زمینه بکارگیری عملی از این اپلیکیشن در افغانستان وجود دارد؟

عیسی‌زاده: بله، من این اپلیکیشن را در کامپیوتر خود به شکل آزمایشی نصب کرده‌ و به خوبی توانستم مراحل آزمایشی کار آنرا مشاهده کنم.

هزینه احتمالی استفاده از این اپلیکیشن در تمام مدارس افغانستان چه مقدار است؟

عیسی‌زاده: هزینه استفاده از این اپلیکیشن بر استفاده از مراحل مختلف آن باز می گردد برای مثال اگر تنها در ولایت بلخ از آن استفاده کنیم حدود 30 تا 40 هزار دلار هزینه دارد ولی اگر در تمام ولایت‌ها از این اپلیکیشن استفاده کنیم هزینه هر ولایت به صورت قابل توجه کاهش می‌یابد.

 اپلیکیشن شما در کدام مرحله رقابت‌های تکنولوژی آمریکا قرار گرفته است؟

عیسی‌زاده: رقابت‌های تکنولوژی آمریکا همه ساله به همکاری انجمن مخترعان آمریکا در آن کشور برگزار می‌شود که در آن مخترعان تمام کشورهای جهان شرکت می‌کنند.

افرادی که راه حلی را برای رفع مشکلات موجود جامعه خود داشته باشند، آن‌ها را به صورت ویدیو و با تمام جزئیات ارائه می‌کنند که در سال جاری، من هم یک اپلیکیشن در این رقابت‌ها ارسال کرده‌ام.

در این رقابت‌ها که اپلیکیشن‌هایی از 102 کشور دنیا به رقابت گذاشته شده است اپلیکشن ما به مرحله نیمه نهایی رسیده و امیدواریم که با حمایت تمام هموطنان بتوانیم به مرحله نهایی و پیروزی برسیم.

فکر می‌کنید تاکنون در این رقابت‌ها موفق بوده‌اید؟ آینده این رقابت‌ها را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

عیسی‌زاده: برای نخستین‌بار است که افغانستان به این مرحله از رقابت‌های جهانی رسیده که خود جای افتخار و خرسندی برای تمام هموطنان است، زیرا ما به تمام جهان ثابت کردیم که در جنگ زده و ناامن افغانستان، پیشرفت و ترقی نیز وجود دارد.

اکنون در مرحله حساسی قرار داریم و از تمام افغانستانی‌ها می‌خواهم که به سایت رأی‌دهی مراجعه کرده و به این اپلیکیشن رأی دهند تا به مرحله نهایی شرکت کننده‌های 30 کشور جهان برسیم.

چه برنامه‌های دیگری را برای ارائه به جامعه افغانستان در نظر دارید؟

عیسی‌زاده: اگر بتوانیم این اپلیکیشن را در وزارت آموزش و پرورش اجرایی کنیم تحول بزرگی را در این عرصه ایجاد خواهیم کرد.

بعد از تمام شدن کار روی این اپلیکیشن، یک اپلیکیشن دیگر را نیز در دست طراحی دارم که می‌تواند در زمینه خون‌رسانی به مردم کمک کند.

بر اساس این اپلیکیشن اگر کسی گروه خونی خاصی را لازم داشته داشته باشد اپلیکیشن به وی اطلاع می‌دهد افرادی که در نزدیکی آن‌ها قرار داشته باشد می‌توانند به شخصی که به خون نیاز دارد، خون اهدا کند.

تاکنون در خصوص این اپلیکیشن کار عملی زیادی صورت نگرفته و قرار است بعد از پایان رقابت‌های آمریکا، کار روی این اپلیکیشن را آغاز کنم.

آیا دولت از برنامه‌های شما حمایت می‌کند؟

عیسی‌زاده: تاکنون در تمام برنامه‌های که شرکت کرده‌ام  هموطنان‌مان مرا مورد حمایت خود قرار داده‌اند لذا از دولت می‌خواهم از تمام مخترعان و نظریه‌پردازان جوانان افغانستانی حمایت و پشتیبانی به عمل آورد.

در خصوص اخذ رأی از مردم پیام خود را بفرمائید مردم چگونه می‌توانند به اپلیکیشن شما رأی بدهند؟

عیسی‌زاده: لینک سایت رأی‌دهی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که مردم می‌توانند به آن سایت مراجعه کرده و بعد از ثبت نام همه روزه تا اول ماه می سال جاری میلادی به اپلیکیش ما رأی دهند.

درخواست شما از دولت، مردم و برگزار کنندگان رقابت‌های جهانی تکنولوژی آمریکا چیست؟

عیسی‌زاده: من از دولت افغانستان می‌خواهم که به جوانانی که نظریه و یا برنامه‌ای دارند حمایت کند و همچنین از تمام هموطنان می‌خواهم که همه روزه به سایت رأی‌دهی مراجعه کنند تا این افتخار بزرگ نصیب افغانستان شود.

در صورت پیروزی در این رقابت‌ها، به مردم چه خدمتی ارائه خواهید کرد؟

عیسی‌زاده: مسئولان برگزاری این رقابت‌ها به برندگان آن جایزه خوبی را در نظر گرفته‌اند و در صورتی که بتوانیم برنده این بودجه شویم، اپلیکیشن را در افغانستان راه‌اندازی خواهیم کرد.

با بودجه‌ای که به دست خواهیم آورد قادر به راه‌اندازی 40 تا 50 درصد این پروژه به صورت عملی در افغانستان خواهیم بود.

از دولت و سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی می‌خواهیم تا با ما در راستای راه‌اندازی این اپلیکشن همکاری کرده و بودجه‌ای در اختیار ما قرار دهند.