محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف در نشست مطبوعاتی تشریح ویژه برنامه های دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس در اتاق شورای ساختمان ریاست دانشگاه صنعتی شریف که در روز سه شنبه 7 اردیبهشت برگزار شد گفت: دانشگاه شریف امسال پنجاه ساله می‌ شود و در بزرگداشت از سیر تکمیل خود، مراسم و برنامه های متنوعی برگزار می کند. تاسیس دانشگاه شریف در  آبان 1344 و شروع فعالیت های آموزشی آن از مهر 1345 نقطه عطفی تعیین کننده در سیر تحول آموزش عالی در ایران می باشد.

وی ادامه داد: صنعتی شریف یک دانشگاه الگو ساز و افتخار آفرین در سطح کشور و ملی محسوب می‌ شود که توانسته است نقش بسزایی در حوزه تولید علم، پژوهش  و تربیت نیروهای متخصص داشته باشد. با توجه به این موضوع مسئولین انتظارات بیشتری برای تحول آفرینی و حفظ مرجعیت از این دانشگاه دارند. 
 این دانشگاه توانسته است تاثیرات عمیقی در صنعت ، فرهنگ و اجتماع کشور داشته باشد و جایگاه منحصر بفردی در حوزه علوم مهندسی و سپس مدیریت و اقتصاد داشته باشد. 
فتوحی اظهار داشت : برنامه های بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس صنعتی شریف شامل مراسم اصلی بزرگداشت، نشست اساتید دانش آموخته شریف، نمایشگاه برای ارائه دستاوردهای فناوری شریف، کنفرانس فارغ‌التحصیلان شریف و نشست هم اندیشی در افق آینده می باشد. 
وی افزود: شریف نخستین دانشگاه فنی مهندسی کشور است که به طور جدی در حوزه های پژوهشی تحقیقاتی ، اجتماعی ،‌سیاسی، تاثیر گذار بوده است و قصد دارد در محور دانایی نقش پر رنگ تری ایفا کند. این دانشگاه فعالیت خود را با 407 دانشجو در رشته های برق، مکانیک ،‌شیمی، مواد یا متالوژ، آغاز کرده است و کادر آن زمان 57 نفر متشکل از 11 دکترا 38 ارشد و 8 نفر مهندس بوده است. و از دهه 60 مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نیز به دانشگاه خود افزوده است. 
فتوحی در خصوص دستاوردهای مهم این دانشگاه عنوان کرد: 45هزار دانشجو در مقاطع مختلف که 27 هزار نفر از آنها در کارشناسی، 17 هزار نفر ارشد، و 1500 نفر در مقطع دکتری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند که اکثرا منشاء تحول و مدیریت کشور در صنایعی چون خودرو ، فولاد، ساختمان، مخابرات، بوده‌اند.
فارغ‌التحصیلان شریف منشاء تحولات مهمی در دستگاه های اجرایی هم بوده اند . حتی افرادی که به خارج رفتند هنوز اعتبار خود را با دانشگاه حفظ کردند. همچنین بیش از 95 درصد فارغ‌التحصیلان دکتری صنعتی شریف در کشور مشغول به فعالیت هستند و صنعتی شریف 75 درصد اعضای هیئت علمی کشور را تشکیل می دهند . 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به جذب استعدادهای برتر و توجه جدی به استخدام استادان رده بالای علمی ادامه داد: توجه به امر نخبگی با آموزش و اهمیت به علم باعث شده صنعتی شریف یک دانشگاه پیشرو و حتی تصمیم ساز در آموزش عالی باشد. 
وی در خصوص جلوگیری از فرار مغزها گفت: جذب استعدادهای درخشان بدون کنکور، تحصیل همزمان در دو رشته و آوردن رشته های بین رشته ای نظیر نانو در جلوگیری از فرار مغزها تاثیر بسزایی داشته است. همچنین ایران رتبه 7 نانو در جهان را دارد که شریف در طی ده دوره،9 دوره رتبه اول کسب کرده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که شعار امسال است بیان کرد: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است . نیاز است که 50 درصد GBT  از اقتصاد دانش بنیان تامین شود و جای تحقق این امر دانشگاه است.
همچنین تربیت نیروهای کار‌آمد، مطالعه فناوری های مختلف، hموزش مدیران صنعت و تجاری سازی از طریق شرکتهای دانش بنیان از اهداف اقتصاد مقاومتی است. تربیت نیروهای دانا و توانا که بتواند در توسعه فناوری و تجاری سازی نقش داشته باشند در اینجا ضروری است. 
وی در خصوص پژوهشهای بنیادی اظهار داشت: کمک و راهنمایی کردن اساتید در نوشتن کتابهای درسی و پژوهشی از موضوعات مهم در حوزه پژوهش است، همچنین ارتقا‌ بخشیدن به انتشار مقالات از نکات قابل توجه در این زمینه است. ممکن است مقالات ما کم باشد اما استنادش بیشتر است. در رتبه بندی اخیر به تایمز، شریف صدمین دانشگاه جوان شناخته شده است که مبنای این انتخاب شاخص‌های مختلفی در حوزه آموزش، پژوهش، ارتباط بین‌الملی، ارتباط با صنعت و استناد به مقالات است. 
گفتنی است؛ شریف در خاورمیانه در حوزه آموزش رتبه یک و در پژوهش رتبه دو را دارد.