از اعتراض مداوم کسبه تا تبدیل شدن این پیاده‌راه آیینی به پاتوق معتادان و آسیب‌های اجتماعی، تنها گوشه ای از حواشی پیاده راهی‌ است که شبانه و بدون مجوز شورا ایجاد شد.

اسفندماه سال گذشته، دوفوریت ساماندهی پیاده‌راه 17 شهریور به تصویب اعضای شورای شهر رسید. این طرح که به پیشنهاد ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر برای بررسی به صحن علنی آورده شده بود توانست رأی اکثریت را کسب کند و بر همین اساس به شهرداری دوماه فرصت داده شد تا چاره ای برای حل مشکلات پیاده راه 17شهریور پیدا کند.

قناعتی در این جلسه گفت: پروژه 17 شهریور که مصوبه شورای سوم را هم نداشته مشکلات زیادی برای کسبه 400 مغازه ایجاد کرده و حتی 2000 نفر بیکار شدند و برخی از اهالی به پارکینگ منازل خود دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته کمیته‌ای در شورای شهر تشکیل شد؛ اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن بررسی‌ها نتیجه‌ای کسب نشد، اظهار کرد: معاون شهردار گفتند که نهایتا 70 الی 80 نفر در اثر ایجاد این پیاده راه دچار خسران شدند. اما اهالی به این عرایض انتقاد کرده و گفتند هزار نفر مخالف ایجاد این پیاده راه هستند و حتی با جمع آوری امضاء و درج شماره تلفن هویت خود را مشخص کردند.

وی با بیان اینکه خودروها می‌توانند بر روی سنگ فرش‌ها حرکت کنند، گفت: چرا باید یک خیابان اصلی پیاده‌راه شود و ترافیک زیادی در کوچه‌های فرعی ایجاد کند.

 چمران، رئیس شورای شهر نیز در جلسه شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی در خصوص حل مشکل دسترسی و حل مشکل کسبه و مغازه داران ایجاد شود گفت: می‌توان تردد سواره را در پیاده راه ایجاد کرد و باید بر اساس یک طرح فکر شده و صحیح این مسئله را حل کنیم.

همچنین سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص پیاده‌راه 17 شهریور با بیان اینکه قرار بود در این پیاده‌ راه نورپردازی، تغییر کاربری و... انجام شود، گفت: حالا این اقدامات مهم رخ نداده و مردم احساس ناامنی می‌کنند و پیشنهاد می‌شود حداقل شهرداری تا انجام این اقدامات معابر را باز کنند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز با بیان اینکه پیاده راه 17 شهریور، شرمنده راه است گفت: بدون مجوز شورا این پیاده راه با صرف میلیاردها تومان ساخته شده است و دسترسی نیروهای امدادی و پلیس به این پیاده راه قطع شده و به همین دلیل محل تجمع معتادان و افراد ولگرد شده است و اگر امشب فردی سکته قلبی کند و به واسطه اینکه اجازه دسترسی به این پیاده راه داده نشده، جان خود را از دست دهد در این مرگ مقصر هستند و حداقل باید مسیر خودروهای امدادی باز نگه داشته شود.

بااین حال مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران نیز معتقد است که باید خیابان حدفاصل میدان شهدا تا خیابان صفا در لاین رفت و برگشت به طور کامل بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه باید برای پیاده راه 17شهریور حدفاصل خیابان صفا تا میدان امام حسین(ع) نیز با احداث پارکینگ‌های محلی امکان دسترسی و توقف شهروندان به محل را آسان کنیم گفت: باید راسته تجاری در این پیاده راه ایجاد شود تا رونق اقتصادی به این پیاده راه بازگردد.

اولتیماتوم دوماهه شورا به شهرداری تمام شد و حالا آنگونه که ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده است که شهرداری برای بررسی بیشتر این موضوع 10 روز فرصت گرفته است!

حال باید دید طرح شهرداری تا 14 اردیبهشت ماه امسال، برای پیاده راه 17شهریوری که رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت آن را شرمنده راه نامیده چه خواهد بود؟