مطالعات نشان داده است که بیش فعالی در ناحیه چپ مغز و احساس ترس و خطر هنگام خواب می‌تواند علت دیر به خواب رفتن و بدخوابی در محیط‌های جدید باشد. 
 
شاید شما نیز تجربه کرده باشید هنگام مسافرت‌های کاری یا تعطیلات وقتی که می‌خواهید در محیطی جدید به خواب بروید، دیرتر از زمان‌های دیگر به خواب می‌روید و در طول شب ممکن است بارها بیدار شوید. در واقع، خوابیدن در تختی جدید ممکن است برای اولین شب سخت باشد.

 

فعالیت‌های غیرطبیعی مغز هنگام خوابیدن می‌توانند سبب این شود که در محیط‌های جدید دیرتر به خواب می‌رویم و یا ناگهان از خواب می‌پریم. دانشمندان توانسته‌اند ارتباطی میان اولین شب خوابیدن در تختی جدید و اختلال در فعالیت‌های سمت چپ مغز پیدا کنند.

 

بنابر مطالعه‌ای جدید که در مجله زیست‌شناسی انسان منتشر شد، نشان داد که هنگام قرار گرفتن در محیط و مکانی جدید برای خوابیدن، قسمت چپ مغز حساس می‌شود و بیشتر از پیش از خود فعالیت نشان می‌دهد و این واکنش می‌تواند به علت احساس ترس یا خطر باشد و می‌تواند با بیدار کردن فرد امکان افزایش خطر محیطی را به شدت کاهش دهد.

 

هنگامی که مغز محیط اطراف را ناآشنا و خطرناک تلقی می‌کند بیشتر امکان دارد که فرد دچار بدخوابی شود. در واقع در این شرایط مغز ممکن است فرد را از خوابی عمیق بیدار کند تا نسبت به اطراف خود آگاه‌تر و آشناتر شود. عملکردهای شناختی در نیم‌کره چپ مغز بیشتر و قوی‌تر از نیم‌کره راست مغز است و نیم‌کره چپ در شب و در محیط‌های ناآشنا می‌تواند مانند نگهبانی مراقب و محتاط عمل کند.