حسین قربان‌زاده خبرنگاری را از سخت‌ترین مشاغل دانست و گفت:‌ اعلام اینکه خبرنگاری سخت‌ترین مشاغل است از سوی یک سایت رده‌بندی مشاغل، اظهار نظر جدید نیست.

وی ادامه داد: کار خبری رسانه‌ای استرس دارد و خبرنگار تحت فشارهای مختلف عصبی و روانی قرار دارد و قطعاً‌ نسبت به برخی مشاغل حساسیت‌های خاص خود را دارد و از این حیث نسبت به سایر مشاغل سخت است.

مدیر مسئول روزنامه همشهری با بیان اینکه تفاوتی میان خبرنگاری در رسانه‌های مکتوب و دیجیتال از این حیث وجود ندارد، گفت: همه این‌ها درگیر مقولاتی تحت عنوان خبر، رویداد، تحلیل و سرعت عمل در انعکاس اخبار هستند بنابر این استرس و فشار کاری برای همه آنها وجود دارد.

قربان‌زاده در مورد امنیت شغلی برای خبرنگاران، گفت:‌ بله، امنیت شغلی تا حدودی متزلزل است اما این موضوع منحصر به روزنامه‌نگاری نمی‌شود و در مشاغل دیگر هم این موضوع را داریم.

وی افزود: اتفاقاتی که باید دقیق‌تر در قوانین وزارت کار دیده شود این‌ها خیلی عینی و مختص مشاغل نیست بلکه یکسری قوانین کلی است به طور مثال مطابق قوانین خبرنگاری کارگر محسوب می‌شود و قوانین تأمین اجتماعی در مورد آنها لحاظ می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه همشهری خاطر نشان کرد: این کلی‌نگری باعث می‌شود بعضی مشاغل که سخت و زیان‌آور تلقی شده‌اند دچار چالش شدند.

وی با اشاره به فقدان یک صنف قوی برای خبرنگاران گفت: از آنجایی که ما به مانند نظام پزشکی یک صنف قوی نداریم همیشه دچار این چالش هستیم چون مناسبات باید توسط گروهی که به منافع، امتیازات، خطرات و عواقب این حرفه اهمیت داده می‌شود، رسیدگی شود اما اکنون اینگونه نیست و خبرنگاران به اقتضای رسانه‌هایشان ارزیابی می‌شوند.

قربان‌زاده افزود: دولتی یا خصوصی بودند رسانه‌ها نیز در این امر دخیل هستند رسانه‌های دولتی و عمومی نوع متفاوتی از برخورد را دارند و خصوصی‌ها به علت مشکلات دیگر نوع دیگری برخورد می‌کنند که نیاز به تحول در این بخش هستیم.

وی تأکید کرد: در مجموع حرفه خبرنگاری استرس و فشار کاری بالایی دارد که ما به ازای آن در قوانین کار مواردی در نظر گرفته نشده است ضمن اینکه درون نیز فقدان یک صنف احساس می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه همشهری با تأکید بر اینکه خبرنگاری از سخت‌ترین مشاغل است، گفت: بر عکس تصور مردم خبرنگاری هیچ مزیتی نسبت به مشاغل دیگر ندارد.

وی در پایان با اشاره به سختی‌های کار خبرنگاری در پاسخ به این سوال که آیا به فرزندانتان توصیه می‌کنید که خبرنگار شود، گفت:‌ قطعاً‌ این توصیه را نخواهم داشت چون استرس و فشار کاری زیادی دارد.