وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که به جای تنفس هوایی سالم و پاک ، ریه هامان پر ازدود و هزاران سم می شود وبرای جبران کمبود وقت روزانه وصرف زمان کمتر برای تهیه غذا، مادام شکم خود را با فست فود ها و غذا های آماده پر کنیم، روشن است که باید صابون ابتلا به خیلی از بیماری های عجیب را به تن خود بزنیم.

سرطان نامی که این روزها به فراوانی به گوشمان می خورد و هزاران هزار ایرانی را به کام مرگ می کشاند.

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بیماری سرطان می گوید: سرطان دومین دلیل مرگ و میر در جهان است. بروز سالیانه سرطان در ایران و جهان به سرعت،  در حال افزایش است و ظرف کمتر از دو دهه آینده نزدیک به دو برابر، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اما درعین حال، باید گفت، بسیاری از سرطان‌ها، علاج‎پذیرهستند و مهمترین عامل در علاج‌پذیری سرطان‌ها، تشخیص زودهنگام آنها است.

شتری که در خانه همه  می خوابد!
سیاری در خصوص سرطان های رایج در زنان و مردان گفت: در میان سرطان‌های مختلف، سرطان سینه و دهانه رحم در زنان وسرطان روده بزرگ در زنان و مردان به عنوان هدف برنامه‌های تشخیص زودهنگام، توسط سازمان جهانی بهداشت معرفی شده‌اند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره برنامه های در دست اقدام برای تشخیص زودهنگام سرطان بیان کرد: برنامه تشخیص زودهنگام این سه سرطان در ایران با تأکید بر تشخیص افراد پر خطر و مشکوک است و در سطوح مختلف ارائه خدمت،  برنامه‌ریزی شده است.
 وی در ادامه گفت:  در سطح مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه (PHC) با تست های ساده و ارزان (معاینه بالینی برای سرطان سینه، تست خون مخفی در مدفوع با روش FIT برای سرطان روده بزرگ، تست پاپ اسمیر و HPV برای سرطان دهانه رحم) افراد پر خطر و مشکوک شناسایی می‌شوند.
 
آژیر خطر ابتلا به سرطان برای 15 درصد جامعه!
سیاری در مورد برنامه هایی اجرایی در سطح دوعنوان کرد: در سطح خدمات سطح دو افراد مشکوک و علامت دار که حداکثر  15 درصد کل جمعیت هدف (زنان 30 تا 70 سال و مردان و زنان 50 تا 70 سال) هستند، تحت بررسی‌های کامل‌تر (ماموگرافی، کولونوسکوپی و کولپوسکوپی) قرار می‌گیرند.  برای پوشش فرانشیز این خدمات که تأکید می‌شود مربوط به افراد پر خطر است (نه همه افراد جامعه) ، از سازمان‌های بیمه‌گر انتظار کمک داریم.
این صاحب نظر تاکید کرد:  بدون تردید،  تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها با برنامه‌های نظام‌مند  و استاندارد، هزینه‌های درمان یک بیماری دیر تشخیص داده شده را کاهش می‌دهد.
 
افرادیی که در مقابل سرطان شانس زنده ماندن دارند
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه امروزه تعداد افرادی که به دلیل سرطان فوت می‌کنند، نسبت به سه دهه قبل کاهش یافته اند، گفت:  مهمترین دلیل کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان ، علاوه بر درمان‌های موثرتری که  پیدا شده است،  افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیصی زود هنگام است. حتی برای کسانی که بقای کلی سرطان  در آنها ضعیف است،  شانس زنده ماندن به شرط تشخیص زودهنگام،  بیشتر خواهد بود.
 
سرطان در همسایگی این افراد جولان می دهد
سیاری ضمن تاکید بر لزوم اطلاع از علائم هشداردهنده سرطان اظهار کرد: تشخیص زود هنگام، به این معناست که مردم  علائم هشداردهنده سرطان را  بدانند تا  اگر علائم را در خود پیدا کردند،  به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.علائم هشداردهنده سرطان، به علائمی گفته می‌شود که توجه به آنها به تشخیص زودهنگام سرطان،  کمک می‌کند.

  معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص علایم هشدار دهنده سرطان تصریح کرد:از جمله علایم هشداردهنده ابتلا به سرطان می توان به، ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک،تغییر در خال‌های پوستی،زخم‌های بدون بهبودی در طی دو هفته،پیدایش توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی طولانی صدا و دفع خلط خونی،اختلال بلع مواد غذایی یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی در ادرار و مدفوع ،بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل اشاره کرد.

 
لباس ضد سرطان بر تن کنید!
سیاری ضمن بیان اینکه  طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی، 40 درصد سرطان‌ها، قابل پیشگیری  است، گفت: تنها مواردی از سرطان قابل پیشگیری نیستند که اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه بموقع و زود هنگام،  تشخیص داه شوند،  درمان پذیرتر هستند.

وی در خصوص راه‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان می گوید:استعمال نکردن دخانیات،

داشتن فعالیت بدنی منظم ، نگهداشتن وزن خود در حالت ایده ال ، تغذیه سالم، محافظت از خود در برابر عفونت ها، رعایت ایمنی در محیط کار و منزل واز همه مهمتر کنترل استرس از راه های خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.