محمدحسین برخوردار - رئیس شرکت دخانیات ایران در برنامه بررسی تأثیر افزایش عوارض سیگار بر میزان مصرف دخانیات و قاچاق آن اظهار داشت: بالا بردن عوارض زمانی بر کاهش مصرف تاثیر می‌گذارد که از مصرف کننده اخذ شود؛ یعنی مالیات بر ارزش افزوده باید برای مصرف کننده مشخص شود.

وی سیگار قاچاق را از منظر سلامت دارای مخاطرات خواند و افزود: در دخانیات ایران با بزرگ‌ترین محققین صحبت کردیم و فیلتری اختراع شده و 80 درصد مضرات سیگار را به خود جذب می‌کند اما متاسفانه کمر دخانیات ایران را شکستند.

برخوردار عنوان کرد: تمام فکر و ذکر قاچاقچیان بر این است که دخانیات ایران را زمین بزنند و محصولات را با پاکت‌های فریبنده و با قیمت‌های پایین به مردم عرضه می‌کنند.

سیگارهای داخلی گران شود

در ادامه این برنامه رادیویی، حسینی صدر - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تصویب بودجه 95، به وضع عوارض اضافی بر تولید و واردات سیگار اشاره کرد و افزود: آقایان در شرکت دخانیات تصور می‌کنند افزایش عوارض موجب افزایش قاچاق می‌شود ولی ما پیشنهاد دادیم این عوارض صرف نوسازی کارخانه‌های موجود شود.

وی تصریح کرد: امروز ضروری است که دخانیات کشور به روز شود و برای عدم پیش آمد مشکلات مالی، بهترین روش این است که سیگارهای داخلی گران شود و چه بخواهیم چه نخواهیم فرد سیگاری، اقدام به مصرف سیگار می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: سیگار در کشورمان به صورت قابل توجهی ارزان است و سود سرشاری در این حوزه وجود دارد؛ بنابراین به دلیل این سود مافیای نانوشته و افرادی که قدرت و نفوذ دارند، با واردات و قاچاق بازار انحصاری سیگار را در دست دارند.