احسان مرادی در این‌باره گفت: طی روزهای گذشته سامانه کم فشار فعالی بر روی شرق دریای مدیترانه مستقر شد. این سامانه حرکت کندی دارد و سبب بارش در بیشتر کشورهای خاورمیانه شده است که از امروز یکشنبه (۲۲ فروردین ماه) اولین امواج ناپایدار ناشی از این سامانه سبب بارش در غرب، شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر و دامنه های مرکزی و غربی البرز می شود.

این پژوهشگر درباره ادامه بارش  طی روزهای آینده افزود: از آنجایی که رطوبت بسیار مناسبی از سمت عرض های جنوبی تر از عرض های جغرافیایی کشورمان، به سمت منطقه ما در حال نفوذ است، از فردا دوشنبه بارش  در نیمه غربی شدت می گیرد و بتدریج دامنه های زاگرس، مناطقی از جنوب غرب و مناطقی از مرکز را هم فرا خواهد گرفت.

مرادی با هشدار به هموطنان ساکن در غرب و جنوب غرب گفت: بارش تا آخر هفته در بیشتر مناطق کشور به جز جنوب شرق، بخصوص در ساعت های بعدازظهر و شب ادامه دارد اما از دوشنبه تا آخر هفته این بارش ها در نیمه غربی ، جنوب غرب و برخی استان های حاشیه زاگرس، آنقدر شدید است که سبب آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودها و سیلاب می شود و لازم است از همین امروز ستادهای بحران این استان ها آماده باشند.

وی بارش های در راه را شدیدترین بارش ها طی ماههای متوالی گذشته قلمداد کرد و گفت: در بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی بارش های رگباری، همراه با آذرخش، وزش باد شدید و یا ریزش تگرگ است و از اواخر هفته کاهش دما نیز در کشور محسوس تر خواهد بود.