اقبال شاکری با اشاره به اینکه جانمایی محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی بیش از 10 سال قبل صورت گرفته بود، گفت: این موضوع از ایده تبدیل محدوده حرم به یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری پایتخت نشأت گرفته است.

وی ادامه داد: هنگامی که سایت فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران در بزرگراه شهید چمران بنا شد، بهره‌برداری از آن ابعاد وسیع کنونی را نداشت و تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در این محل بسیار کمتر بود‌ اما اکنون وجود سالن های نمایشگاهی در این نقطه، موجب اختلال در ترافیک یکی از حساس‌ترین گلوگاه‌های تردد شهری در شمال تهران می‌شود.

شاکری با بیان اینکه محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی فاقد استانداردهای لازم برای میزبانی رویدادهای نمایشگاهی بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: یک نمایشگاه استاندارد، نیازمند ارتباط نزدیک با فرودگاه است که شهر آفتاب واجد این ویژگی است.

فقدان پارکینگ کافی در سایت بزرگراه چمران

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مشکلات سایت فعلی نمایشگاه بین‌المللی تنها به مسائل ترافیکی ختم نمی‌شود، یادآور شد: فقدان پارکینگ به میزان کافی در سایت نمایشگاه یکی از جدی ترین مشکلاتی بود که ضرورت انتقال آن را نشان داد. واقعیت این است که ظرفیت حدود 3000 خودرو یا قدری بیشتر و کمتر، برای میزبانی از خودروهای بازدیدکنندگان نمایشگاه که بعضاً به 5 برابر این ظرفیت می‌رسند، در نمایشگاه بین‌المللی چمران وجود نداشت.

وی معتقد است فاصله زیاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با پایانه های مسافربری بین شهری و همین طور فقدان امکانات اقامتی متناسب با هر دو گروه مخاطبان ملی و بین‌المللی نمایشگاه‌ها، از دیگر نقاط ضعف مکان فعلی است. ضمن اینکه مصلی امام خمینی‌(ره) هم به جز امتیاز ترافیکی، هیچ وجه ممتاز دیگری نسبت به نمایشگاه بین‌المللی نداشت که بتوان به آن دلخوش کرد.

به گفته شاکری، اراضی شهر آفتاب به این خاطر انتخاب شد که علاوه بر نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره)، ظرفیت ترافیکی لازم برای جذب سفر را داشته و همچنین واجد وسعت قابل ملاحظه ای برای ایجاد سالن‌های استاندارد نمایشگاهی و ابنیه جنبی و پشتیبانی است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طراحی دسترسی های ترافیکی لازم برای مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، اظهار کرد: این مجتمع از طریق یک تقاطع شبدری به هر دو باند آزادراه تهران ــ قم متصل شده و خلاء‌های ترافیکی سایت قبلی را به کلی پوشش می‌دهد. بنابراین در یک قضاوت عمومی می‌توان هم ضرورت انتقال نمایشگاه بین‌المللی و هم مکان جایگزین انتخاب شده یعنی شهر آفتاب را تأیید کرد.