سیگار کشیدن باعث تغییراتی در بدن و نحوه عملکرد شما می شود، تغییراتی که در نتیجه اعتیاد به نیکوتین است. در واقع همین تغییرات هستند که عادت و میل به سیگار کشیدن را در شما ایجاد کرده اند. اما برای مشتاقان به ترک سیگار ممکن است سوالات مختلفی درگیری ذهنی ایجاد کند که در اینجا به ۷ سوال اساسی و پاسخ به آنها پرداخته شده است:

چرا باید سیگار را ترک کنم؟

دلایل مبرهن برای ترک سیگار از این قبیلند: بوی بدن دهان و زرد شدن دندان ها، بوی بد لباس، مو و پوست، عدم توانایی برای ورزش، سرفه و گلودرد، ضربان قلب سریع و فشار خون بالا، خطر دود سیگار محیطی برای بقیه افراد، خسارات مالی، وجود مواد شیمیایی سمی در دود سیگار، خطر سرطان ریه و انواع دیگر سرطان‌ها، خطر بیماری قلبی، مشکلات وخیم تنفسی، خطر زخم معده و بازگشت اسید معده، خطر بیماری لثه، خطر آسیب‌رسیدن به جنین در زنان باردار سیگاری و ...

اولین گام ها برای ترک سیگار چطور است؟

عزم خود را جزم کنید، تشویق و حمایت کسب کنید، نحوه کنترل استرس و میل به سیگار کشیدن را بیاموزید، از داروهای کمکی استفاده کنید و انها را به درستی مصرف کنید، به کوشش ادامه دهید.

چطور برای ترک آمادگی بیابم؟

برای این کار اول باید یک دوره ترک ۲ تا ۴ هفته ‌ای از همین لحظه‌ تعیین کنید. ضمنا باید دلایل شخصی خود را برای ترک بنویسید. با نگهداشتن فهرستی با خود می توانید زمانیکه احساس کردید میل به سیگار کشیدن دارید، به آن نگاه بیندازید. با استفاده از اطلاعات این دفترچه، شما و پزشک می‌ توانید برنامه ‌ای برای حل کردن مسائلی که تمایل شما به سیگار را باعث می‌ شود، طراحی کنید. پیش از شروع دوره‌ ترک، تمام سیگارها، فندک ها، کبریت ها و زیرسیگاری ها را دور بیندازید.

چگونه برای ترک حمایت شوم؟

از خانواده و دوستان مورد اعتماد خود کمک بخواهید. حمایت آنها شما را ترک سیگار را برای شما آسانتر خواهد کرد. از خانواده بخواهید در برنامه‌ریزی برای ترک سیگار به شما کمک کند. پزشک می ‌تواند مراکز مشاوره یا خودآموزهای ترک سیگار را به شما معرفی کند. برای ترک سیگار به خود پاداش دهید. برای مثال با پولی که با سیگار نکشیدن ذخیره می ‌کنید، چیز خاص و قابل توجهی برای خود بخرید.

با استرس و میل به سیگار چکار کنم؟

راه های خوبی برای کنترل استرس بدون سیگار وجود دارد،از جمله آرامش پیدا کردن با حمام آب گرم، رفتن به پیاده ‌روی، یا به آرامی و عمیق نفس کشیدن. به تغییرات در کار های روزمره ‌تان فکر کنید که به شما در مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن کمک می ‌کند.

با ترک سیگار، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ممکن است میل شدید به سیگارکشیدن یا احساس گرسنگی بیش از حد معمول داشته باشید. احساس عصبانیت کنید و در تمرکز کردن دچار مشکل شوید. در ابتدا ممکن است بیشتر سرفه کنید و سردرد داشته باشید به این خاطر که بدن شما به نیکوتین عادت کرده است. این علائم در روزهای اول بعد از ترک سیگار شدیدتر است، اما حداکثر در ظرف کمتر از یک هفته برطرف می ‌شوند.

آیا پس از ترک سیگار، چاق می شوم؟

بله، ولی به یاد داشته باشید که هر افزایش وزنی بعد از ترک سیگار در مقایسه با خطرات سیگار کشیدن، خطر چندانی برای سلامتی به حساب نمی آید. رژیم گرفتن در حین ترک سیگار باعث ایجاد استرس غیر ضروری در شما می ‌شود. در عوض می‌توانید از افزایش وزن با استفاده از میان ‌وعده‌های غذایی کم‌ چربی و سالم و فعال بودن پیشگیری کنید.