گروهی از محققان دانشگاه دورهام بریتانیا اقدام به بررسی تأثیر تغییرات جوی بر جمعیت انواع پرندگان در دو سوی اقیانوس اطلس کرده و به نتایج جالب توجهی نیز دست یافته اند.

به گفته آنها اگرچه ممکن است جمعیت پرندگان در آمریکا و اروپا به واسطه پهنای قابل توجه اقیانوس اطلس فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند اما حیرت انگیز این است که واکنش آنها به تغییرات جوی که به افزایش یا کاهش جمعیت آنها منجر می شود شباهت زیادی به هم دارد.

اما نکته جالب توجه تر این است که شمار پرندگان برنده (آنهایی که شمارشان افزایش یافته) نسبت به بازنده ها بیشتر است.

این بررسی نشان داده که مرغ بهشتی Cassin در آمریکا از جمله گونه هایی است که شمار آن در واکنش به تغییرات جوی افزایش یافته است. در نقطه مقابل باید به پرندگانی نظیر چکاوک کانادایی اشاره کرد که در زمره بازنده ها قرار گرفته است.

این بررسی با استفاده از نتایج به دست آمده از مطالعه ۱۴۵ گونه از پرندگان در اروپا و ۳۸۰ گونه ساکن آمریکا صورت گرفته که در حد فاصل سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ تحت تأثیر اثرات تغییرات جوی قرار داشته اند.

محققان با مقایسه آماری اطلاعاتی که طی این سالها به دست آمده است تخمین می زنند که جمعیت کدام گونه از پرندگان در خلال این مدت طولانی افزایش یافته و همزمان جمعیت کدام گونه ها با کاهش همراه بوده است.