دکتر خسرو صادق نیت در نخستین نشست خبری وزارت بهداشت در سال جدید، ضمن ارائه گزارش عملکرد بهداشت محیط وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز گفت:‌ در ایام نوروز 1700 اکیپ سیار و ثابت بازرسی داشتیم که بازرسی ها را از صبح تا ساعاتی از شب انجام می دادند و اماکن حساس از نظر بهداشتی ، بهداشت محیط و مراکز غذایی را مورد ارزیابی قرار داده، موارد خطا را تذکر داده و برخورد قانونی صورت می گرفت که این برخوردها از ارجاع به سیستم قضایی تا پلمپ مراکز انجام شده است.

وی افزود: طی مدت طرح سلامت نوروزی 600هزار بازرسی از اماکن عمومی مرتبط با بهداشت محیط در کشور انجام شده که از این تعداد 10 هزار مورد تخلفاتی بوده که به سیستم قضایی ارجاع داده شده است و 1700 مورد پلمپ نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه طی این بازرسی ها تا به امروز حدود 780 هزار کیلو ماده غذایی آلوده و غیربهداشتی معدوم شده است، گفت: بر این اساس توانستیم با نظارت‌هایمان از مسمومیت 15 میلیون نفر پیشگیری کنیم.

صادق نیت، از انجام نمونه از مواد غذایی و آب آشامیدنی در ایام نوروز خبر داد و گفت: در این زمینه 350 هزار نمونه برداری از آب آشامیدنی در جهت سنجش کلر و بهداشت آب آشامیدنی انجام دادیم و همچنین بیش از 5000 نمونه برداری از استخرها در سراسر کشور انجام شد که تعداد معدودی از آن‌ها به پلمپ نیز منجر شده است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه 190 که برای دریافت شکایات و گزارش مردمی در حوزه بهداشت محیط در نظر گرفته شده بود، گفت:‌ در این ایام بیش از 200 هزار مورد شکایت مردمی به این سامانه گزارش شد که مورد بررسی قرار گرفتند.

صادق نیت ادامه داد: 4هزار و 500 بازرس بهداشت محیط طی ایام نوروز در قالب 1700 اکیپ فعالیت کردند که از آن‌ها تشکر می کنم و همچنین از مردمی که با گزارش هایشان کمک زیادی به ما کردند تا تخلفاتی که از دید ما دور مانده را شناسایی کنیم، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: تاکید می‌کنم سامانه 190 همچنان به صورت 24 ساعته فعال است و مردم می‌توانند با آن تماس بگیرند.

صادق نیت در پایان گفت: مواد غذایی معدوم شده بیشتر از مراکز ارائه مواد غذایی بوده که یا به صورت خام یا به صورت پخته مواد غذایی را ارائه می‌کردند که در موارد پخته تهیه وطبخ‌شان مناسب نبوده است. در برخی موارد نیز آبلیموهای غیراستاندارد و مواد لبنی آلوده وجود داشته است. همچنین اغلب 1700 مرکز پلمپ شده را رستوران ها و ارائه دهندگان مواد غذایی مواد خام تشکیل می‌دهند.