به گزارش پارس به نقل از فارس، داوود روستایی قائم مقام سازمان دانش آموزی در نشست خبری که امروز در محل خبرگزاری کانون دانش آموزی (پانا) برگزار شد، با بیان اینکه هویت سازمان دانش آموزی در گذشته دچار ضعف و کاستی بود، اظهار داشت: سازمان دانش آموزی، سازمانی غیردولتی است که هدف آن، شناسایی دانش آموزان مستعد در عرصه فعالیت های دانش آموزی و واگذاری مسئولیت های متنوع در اداره مدرسه است.

وی ادامه داد: دانش آموزان عضو سازمان دانش آموزی مصرف کننده خدمات نیستند بلکه ارائه کننده خدمات محسوب می شوند.

* رونمایی از « سِیر محتواهای آموزشی سازمان دانش آموزی»

روستایی با بیان اینکه سازمان دانش آموزی عمق تحول بنیادین را درک کرده است، اضافه کرد: « سِیر محتواهای آموزشی سازمان دانش آموزی» در ۲۱ اردیبهشت ماه رونمایی می شود که محتوای آموزشی از چهارم دبستان تا پایان متوسطه را مشخص کرده است.

وی به انسجام تشکیلات سازمان دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در گذشته تشکیلات ما در کل کشور پراکنده بود و پست سازمانی نداشتیم که اکنون ساختمان، امکانات و پست سازمانی ایجاد شده است.

قائم مقام سازمان دانش آموزی ادامه داد: نگاه ما نسبت به برنامه ها، مدرسه محور، شهرستان محور و استان محور شده، ضمن اینکه نقش برنامه ای سازمان مرکزی نیز حذف شده است.

وی به تشکیل شورای برنامه ریزی شهرستان و استان سازمان دانش آموزی اشاره کرد و افزود: مدیرکل آموزش و پرورش هر استان، رئیس شورای برنامه ریزی سازمان دانش آموزی آن استان است.

روستایی بیان داشت: ما بسته های برنامه ای را پیشنهاد می دهیم و فعالیت های سازمان دانش آموزی استان ها را نظارت و ارزشیابی می کنیم.

* پیش بینی ۳ نوع پایگاه اوقات فراغت برای دانش آموزان

این مقام مسئول در سازمان دانش آموزی به برنامه های اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: برنامه های اوقات فراغت متناسب با روحیات دانش آموزان بومی شده است، زیرا یکی از دردهای استان ها در تمامی عرصه های مدیریتی کشور این است که برنامه ای مشخص برای همه ارائه می شود و متناسب با روحیات بومی نیست.

وی در خصوص پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت: سه نوع پایگاه اوقات فراغت برای دانش آموزان پیش بینی کرده ایم که شامل پایگاه اوقات فراغت مجازی، پایگاه اوقات فراغت ایستگاهی و پایگاه اوقات فراغت حضوری است.

روستایی ادامه داد: در پایگاه اوقات فراغت مجازی، دانش آموزان علاقه مند از طریق سایت به برنامه های متنوع مانند مسابقه و کتابخوانی دسترسی پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: در پایگاه اوقات فراغت ایستگاهی، دانش آموزان در مدرسه جمع می شوند و به برنامه های اردویی می روند؛ به این معنی که دانش آموز در پایگاه های ایستگاهی، سر کلاس نمی نشیند.

قائم مقام سازمان دانش آموزی افزود: در پایگاه های تابستانی حضوری نیز برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان پیش بینی شده است و کلاس های متنوع مانند امداد و نجات و آشپزی برگزار خواهد شد.

وی به پایگاه صرفاً ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: پایگاه ورزشی پس از هماهنگی با معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش و در صورت لزوم برگزار خواهد شد

* برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه در مدارس کشور

*برگزاری مسابقه کتابخوانی برای رمان های جذاب

روستایی به برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و افزود: با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و توسط سازمان دانش آموزی، نمایشگاه های کتاب در مراکز استان ها و شهرستان ها برای عموم مردم و در مدارس برای دانش آموزان برگزار می شود.

وی درباره ایجاد نمایشگاه های دائمی افزود: از اول مهر اتا پایان اسفند امسال، نمایشگاه های دائمی کتاب در مدارس دایر خواهد شد.

قائم مقام سازمان دانش آموزی با بیان اینکه کتاب های ارائه شده در نمایشگاه با تخفیف به فروش می رسد، افزود: در نظر داریم مسابقه کتابخوانی در حوزه رمان های جذاب برای دانش آموزان برگزار کنیم که این مسابقه غیرحضوری است و رمان های موردنظر با تخفیف ویژه به دانش آموزان فروخته می شود.

* اهدای نشان تشکیلاتی به دانش آموزان

روستایی به اهدای نشان های تشکیلاتی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: نشان « دانایی» برای دانش آموزان چهارم ابتدایی، نشان « جویایی» برای دانش آموزان پنجم ابتدایی، نشان « شادابی» برای دانش آموزان ششم ابتدایی، نشان « شکوفایی» ویژه دانش آ موزان اول متوسطه (اول راهنمایی) ، نشان « پویایی» ویژه دانش آموزان دوم متوسطه (دوم راهنمایی) ، نشان « کارایی» ویژه دانش آموزان سوم متوسطه (سوم راهنمایی) ، نشان « هوشیاری» ویژه دانش آموزان چهارم متوسطه، نشان « برنایی» برای دانش آموزان پنجم متوسطه و نشان « توانایی» برای دانش آموزان ششم متوسطه پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: نشان های دانش آموزی در ۲۱ اردیبهشت ماه طی مراسمی رونمایی خواهد شد و به هر دانش آموزی که بتواند ویژگی های موردنظر برای کسب این نشان ها داشته باشد، اهدا می شود.

این مقام مسئول در سازمان دانش آموزی تصریح کرد: در سازمان دانش آموزی فکر می کنیم در محتوا و هویت به اوج فعالیت های خود رسیده ایم، اما هنوز جا برای کار وجود دارد.

* بودجه سال ۹۲ سازمان دانش آموزی، ۱۵ میلیارد تومان است

قائم مقام سازمان دانش آموزی در خصوص وضعیت بودجه ای سازمان دانش آموزی گفت: با پیگیری های وزیر آموزش و پرورش و پس از تأیید و تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سازمان دانش آموزی در بودجه سال ۹۲ دارای ردیفی مجزا به میزان ۱۵ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه منتظر تصویب این مصوبه در کمیسیون تلفیق مجلس هستیم، افزود: در صورت تصویب نهایی این بودجه، بودجه سازمان دانش آموزی نسبت به گذشته، سه برابر می شود.

روستایی درباره حق الزحمه مربیان سازمان دانش آموزان گفت: مطالبات این مربیان هنوز پرداخت نشده است، اما مصوبه ای برای این دسته از مربیان به تصویب رسیده است که بر اساس آن، مربیان سازمان دانش آموزی مانند معلمان، حق التدریس (اضافه تدریس) را ماهیانه دریافت می کنند.

وی به تعداد مربیان و اعضای سازمان دانش آموزی اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان دانش آموزی دارای یک ونیم میلیون عضو و ۳۰ هزار مربی است که تعداد اعضای این سازمان در گذشته ۳۴۰ هزار نفر و تعداد مربیان نیز ۱۲ هزار مربی بوده است.

قائم مقام سازمان دانش آموزی در خصوص برنامه های سازمان دانش آموزی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه های سازمان دانش آموزی در جهت آگاهی بخشی به دانش آموزان برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در حال تهیه است که در هفته آینده اعلام خواهیم کرد.