محمد دریایی درباره طب اسلامی اظهار داشت: بدیهی است که دانش و تجربیات بشری از الهامات ربانی برای هدایت انسان است.

به‌گفته وی محصول اندیشه و عقل رسول هدایت باطنی است. هر دانشی که بوی الهی داشته باشد برای تکامل و سعادت ابدی انسان است و هر دانشی که رنگ و بوی شیطانی داشته باشد برای تسافل و سقوط و هلاکت انسان است.

این متخصص علوم زیستی و طب گیاهی افزود: تأثیر دانش بشری در کمال روحی انسان وصف نشدنی و سقوط آدمی نیز توجیه ناپذیر است. طب سنتی منبعث از روح پاک و فطرت سلیم انسان‌های حکیم و مؤمن است و برخی از قسمت‌های دانش طب جدید باید خود را از آلایش‌های شیمیایی مبرا و منزه سازد تا بر بیماری اضافه نکند.

دریایی گفت: البته کسی در طب سنتی و اسلامی، منکر بسیاری از پیشرفت‌های طب جدید نیست و ما یک‌سره تمام ابعاد شکوفای طب را نفی نمی‌کنیم؛ اما وقتی پای داروهای شیمیایی و برخی جراحی‌های بی‌مورد به میان می‌آید، اینجاست که "کُمیت طب جدید لنگ است".

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها را خیلی سهل و ساده می‌توان بر اساس آموزه‌های طب اسلامی و دستورالعمل‌های طب سنتی درمان کرد و اصولاً طب اسلامی مخصوصاً طب پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات است و طب سنتی یک طب مکمل و تقویت‌کننده موج سلامت در زمان است.

این متخصص علوم زیستی و طب گیاهی خاطرنشان کرد: طب اسلامی، گستردگی زیست جهانی دارد، و از پیش از دوران جنینی و دوران بارداری شروع می‌شود و تا پایان سن کهولت ادامه دارد (مِنَ المَهدِ إِلَی اللِّحد) حیات طیّبه قرآنی، یکی از ابعادش، تغذیه و طب اسلامی است.