به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس، یکی از طولانی ترین نوروزهای ایرانی به جهت تعطیلات پس از گذشت بیش از ۱۸ روز در ۱۶ فروردین ماه امسال پایان یافت.

بر اساس آمارهای اعلام شده انجام سفرهای نوروزی در سال ۹۲ نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیرتری را نشان می دهد. یکی از علل افزایش سفرهای نوروزی طولانی شدن تعطیلات در ابتدای سال جدید بود.

رئیس پلیس راهور: افزایش ۱۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره افزایش سفرهای نوروزی می گوید: آمار تردد شمارهای جاده ای نشان می دهد میزان سفرها نسبت به سال گذشته در نوروز امسال حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مطابق با اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، مشهد مقدس پرترددترین شهر، مازندران پرترددترین استان، آزادراه تهران - کرج و تهران - قم پرترددترین جاده، استان های فارس، اصفهان و مرکزی پرتصادف ترین، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کم تصادف ترین و خوزستان بیشترین کاهش تصادف را در ایام نوروز به خود اختصاص دادند.

مومنی: کاهش تلفات جاده ای نسبت به سال های گذشته

جاده های کشور امسال با حضور ۱۰۰ هزار نیروی پلیس جهت تردد مسافران نوروزی تحت کنترل قرار گرفت که به گفته مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور کاهش تلفات جاده ای را نسبت به سال های گذشته شاهد بودیم.

طالبیان: افزایش تلفات جاده ای در نوروز ۹۲

از سویی دیگر رئیس اورژانس کشور از افزایش کشته شدگان جاده ای در نوروز ۹۲ نسبت به سال گذشته سخن می گوید.

ضمن اینکه محمدتقی طالبیان رئیس اورژانس کشور آمار کشته شدگان جاده ای را در دست دارد اما از اعلام آن خودداری می کند و اعلام آن را توسط سازمان پزشکی قانونی عنوان می کند.

اما نکته قابل تامل عدم هماهنگی آماری بین مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور و اورژانس است.

حال هیچ نهادی آمار کشته شدگان جاده ای در نوروز را اعلام نمی کند و این موضوع را به زمین پزشکی قانونی کشور می اندازند.

بر اساس اعلام راهنمایی و رانندگی در ۸ روز نخست طرح نوروزی که از ۲۴ اسفندماه ۹۱ تا سوم فروردین ماه ۹۲ آمار آن استخراج شده است، ۷۴ مسافر در جاده ها کشته و ۶۷۰ نفر از هموطنانمان راهی بیمارستان شده اند.

همچنین آمار دقیقی نسبت به کشته شدگان جاده ای در سال ۹۱ در دست نیست و فقط آمار مربوط به سال ۹۰ وجود دارد که حاکی از کشته شدن ۳۱۲ نفر در جاده ها دارد.

آیا ۲۲۰ نفر در جاده های نوروزی ۹۲ کشته شده اند؟

حال با توجه به اینکه در مدت زمان ۸ روز ابتدایی طرح نوروزی امسال حدود ۷۴ نفر در جاده های کشور کشته شده اند، اگر میانگین کشته شدن در جاده ها را در هر روز ۱۰ نفر در نظر بگیریم، با توجه به ۲۲ روزه بودن این طرح می توان گفت که حدود ۲۲۰ نفر در جاده های نوروزی سال ۹۲ کشته شده اند.

سردار اسکندر مومنی به عنوان متولی اصلی رانندگی در کشور می گوید: در نوروز امسال ۷۰ نفر ازهموطنانمان در مقایسه با نوروز پارسال، کمتر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

کاهش کشته شدن ۷۰ نفری در جاده های کشور، آمار میانگین کشته شدن حدود ۲۲۰ نفر در جاده های نوروزی سال ۹۲ را پررنگ تر جلوه می دهد.

رئیس اورژانس کشور: بیش از ۳۱ هزار مجروح جاده ای در نوروز ۹۲

محمدتقی طالبیان رئیس اورژانس کشور نیز آمار مجروح های تصادف های رانندگی امسال را ۳۱ هزار و ۷۲۱ نفر اعلام می کند و می گوید: از این تعداد ۲۷ هزار و ۲۲۱نفر به بیمارستان منتقل شدند. تعداد فوتی های ناشی از تصادفات امسال بیشتر از نوروز پارسال بود، اما از اعلام آ مار آن معذوریم چون پزشکی قانونی باید اعلام کند.

اما در نوروز سال ۹۱ تعداد مصدومان و مجروحان جاده ای ۳۲ هزار و ۸۰۵ نفر بوده است که با یک حساب سرانگشتی این آمار حکایت از کاهش مجروحان نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

البته باید این موضوع را هم مد نظر قرار داد که تعطیلات نوروزی سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ بیشتر بوده است.

به گفته محمدتقی طالبیان، تا پایان روز ۱۵ فروردین ماه ۹۲ مأموران اورژانس کشور ۷ هزار و ۵۰۷ مورد عملیات اورژانسی انجام دادند که از این تعداد یک هزار و ۵۲۷ مورد خدمات رسانی به مجروحان تصادفات رانندگی بود.

اما تعداد کل حوادث رانندگی در نوروز سال ۹۰ تعداد ۲۲۴۳ مورد و تعداد کل حوادث رانندگی در نوروز سال ۹۱ تعداد ۳۴۷۷ مورد را نشان می دهد.

رئیس اورژانس کشور همچنین با بیان اینکه آمار موارد فوتی تصادف ها را در اختیار دارم، اما از اعلام آمار معذورم تصریح می کند: مقررات کشور اعلام این آمار را به عهده سازمان پزشکی قانونی قرار داده است، اما در کل می توانم بگویم که تعداد حوادث ترافیکی و مرگ ناشی از آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به نظر می رسد که آمار کشته شدگان در جاده های کشور آن هم در تعطیلات نوروزی که سفرها افزایش چشم گیری دارد، کاهش محسوسی در سال ۹۲ داشته است.

 

/گزارش از میثم حاجی پور/