به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یاور میرعباسی با اعلام این خبر تصریح کرد: پس از به سرانجام رسیدن برجام و اجرای توافق هسته‌ای، بخش بزرگی از ریسک سیستماتیکی که هراس بازار سرمایه از آینده را به دنبال داشت، کاهش یافت؛ اتفاقی که باعث شد سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسک به سمت سرمایه گذاری در بازارهایی که پیش از برجام، پرریسک تلقی می شد حرکت کنند و همین عامل، منجر به اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه شده است.

سرپرست معاونت اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید بر اینکه بهبود شرایط سرمایه‌گذاریهای خارجی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و صنایع کشور را با بهبود چشمگیری مواجه خواهد کرد گفت: در طول سالهایی که ایران، با تحریم های بین المللی مواجه بود، بسیاری از صنایع بزرگ کشور از جمله خودرو، بانک، پتروشیمی، نفت و گاز، آسیبی جدی متحمل شدند؛ صنایعی که صنایع مادر و بسیار اساسی به حساب می آیند. در این شرایط به سرانجام رسیدن برجام می تواند، گام بزرگی برای بهبود وضعیت این صنایع باشد.

میرعباسی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها و برداشته شدن سایه محدودیتهای بین المللی از سر صنایع کشور، بخش‌های اقتصادی کشور را وارد دنیای جدیدی می کند به برداشته شدن محدودیتها در بخش سوئیفت تاکید کرد و گفت: برداشته شدن محدودیتهای سوئیفت تجارت بین المللی را تسهیل می‌کند و از طریق دسترسی به منابع مالی ارزان قیمت‌تر کسب و کار صنایع را بهبود و تجارت را روان تر خواهد کرد. اتفاقی که تاثیرات منحصربه فردی را در تجارت بین الملل به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر، آنچه به عنوان پول ارزان شناخته می شود و نیز بخش اعظم که همان پولهای بلوکه شده در سالهای گذشته، به کشور باز می گردد.

وی افزود: ورود این سرمایه به کشور، مشکل نقدینگی صنایع را کاهش می دهد و صاحبان صنایع، با خیالی آسوده تر به پشتیبانی بانکها امیدوار می‌شوند. از سوی دیگر، ورود این نقدینگی‌ها به سیستم بانکی کشور باعث خواهد شد تا از طریق کاهش هزینه پول، نرخ بهره پایین بیاید؛ اتفاقی که باعث می شود، سپرده گذاری در بانک ها، جذابیت خود را از دست بدهد و سرمایه گذاران در شرایطی که فضا برای سرمایه گذاری در صنایع کشور مناسب تر شده است، این بخش را به عنوان محلی برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

سرپرست معاونت اقتصادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه به سرمایه گذاری‌های این صندوق و بهبود وضعیت این سرمایه‌گذاری‌ها بعد از رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش ارزش بازار و بهبود نظام مالی کشور باعث بهبود وضعیت سبد سرمایه‌گذاری بورسی صندوق شده که در نهایت، عایدات سرمایه‌ای صندوق با رشد چشم گیری همراه بوده است.

وی افزود: علاوه بر این افزایش ارزش دارایی‌ها، پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از سرمایه‌گذاریهای صندوق از محل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد نیز افزایش یافت و با این شرایط، فضا برای تامین بخشی از هزینه‌ها از محل این درآمدها مساعد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، میرعباسی تاکید کرد: در سال جاری بیش از 40 درصد درآمدهای منابع صندوق، از محل درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری‌ها به دست آمد که بهبود این روند در آینده، باعث بهبود شرایط مالی صندوق و در نتیجه ایجاد پشتوانه‌ای مهم برای اجرای تعهدات آتی صندوق در برابر پرداخت مستمری مستمری بگیران خواهد شد.