به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مطالعات جدید در رابطه با اثرات تغییرات آب و هوا بر تولید مواد غذایی در جهان نشان می‌دهد که کاهش احتمالی تولید مواد غذایی در جهان به دلیل تغییرات جوی بسیار جدی است.

محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند: تولید مواد غذایی در جهان به طور جدی تحت تاثیر تغییرلات آب و هوا خواهد بود به طوری که تغییرات جوی مانع از تولید مواد غذایی کافی و مورد نیاز جهان خواهد شد.

طبق گزارشی که روزنامه انگلیسی "گاردین" درباره این تحقیق منتشر کرده است محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این تغییرات می‌تواند سیستم تغذیه و تامین منابع غذایی انگلیس را نابود کند و 1200 مورد دیگر به آمار مرگ و میر این کشور در سال 2050 اضافه کند.

این محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند: تولید مواد غذایی جهان به دلیل تغییرات جوی به طور جدی مختل خواهد شد که  در سال 2050 در انگلیس از هر یک میلیون نفر 25 نفر به این دلیل جان خود را از دست خواهند داد که به این معنی است که در طول سال 2050 در انگلیس 1200 نفر به این دلیل به تعداد آمار مرگ و میرها افزوده خواهد شد.

بر اساس این تحقیقات در سال 2050 و در سراسر جهان 500000 نفر در ساسر جهان جان خود را از دست خواهند داد.

این مطالعه تحقیقاتی که به ریاست دکتر "مارکو اسپرینگمن"(Dr. Marco Springmann) انجام شده است ، نشان می‌دهد کاهش بهره‌وری محصول تأثیر منفی بر رژیم غذایی در سراسر جهان و وزن بدن می‌گذارد.

این قوی‌ترین دلیلی است که تا به امروز  نشان داده است تغییرات آب و هوایی بر تولید مواد غذایی اثر می‌گذارد.

وی افزود:"ما درباره اثرات تغییر در تولید محصولات کشاورزی بر سلامت انسان‌ها تحقیق کردیم و دریافتیم که اثرات تغییر در تولید محصولات کشاورزی که به احتمال زیاد ناشی از تغییر در شرایط آب و هوا بوده است، حتی اگر منجر به این شود که کاهش اندکی در میزان در دسترس بودن مواد غذایی در فرد پدید آید، منجر به تغییر در محتوای انرژی و ترکیب رژیم غذایی او می‌شود و این تغییرات پیامدهای عمده‌ای روی سلامت افراد خواهد داشت".

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا منجر به کاهش میانگین در دسترس بودن مواد غذایی از جمله کاهش 3.2 درصدی در مصرف میوه‌ها و کاهش 4.0 درصدی در مصرف سبزیجات بوده است.

کاهش میوه و سبزیجات بالاترین خطر برای انگلستان به شمار می‌آید. به گفته "اسپرینگمن" کاهش مصرف میوه و سبزی"در انگلیس یک خطر محسوب می‌شود؛ تحت این عنوان که تولید کمتر، قیمت‌های بالاتر را درژی خواهد داشت و قیمت بالا یعنی کاهش مصرف".

تغییرات آب و هوا به طور فزاینده کار را برای کشواورزان در حفظ سطح تولید به همان میزان سابق دشوار خواهد کرد.

این محقق دانشگاه آکسفورد ادامه داد:"علت فوری کاهش مصرف میوه و سبزی شوک‌های آب و هوایی هستند: در واقع،رشد کمتر سبزی و میوه به دلیلی تغییرات جوی منجر به این خواهد شد که کشاورز سطح کشت را در زمین بالا ببرد و پهنه بیشتری از زمین را به کشت اختصتص دهد کخه همین موجب بالا رفتن قیمت‌ها شود".

محققان با هدف تحت فشار قرار دادن دولت هشدار دادند که تغییر در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای یک اولویت است؛ این اقدام در حال حاضر می‌تواند مزایای زیادی برای آینده بهداشت جهانی داشته باشد. در این گزارش با هدف تحت فشار قرار دادن دولت.

بر اساس این تحقیقات تغییر آب و هوا حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به احتمال زیاد تاثیر منفی قابل توجهی بر مرگ و میر در آینده جهان خواهد داشت.

به گفته دکتر"اسپرینگمن" برای مقابله با این وضعیت باید تلاش کنیم تا خودمان را به سرعت با شرایط وفق دهیم".

در حالی که همه به اهمیت افزایش آگاهی از تغییرات آب و هوا، اذعان دارند، دکتر آلیستر وودوارد"(Dr. Alistair Woodward) از دانشگاه اوکلند و پروفسور "جان پورتر"(Professor John Porter) از دانشگاه "کپنهاگ" چاره را در تغییر سیاست یافته‌اند.

"وودواردز" و "پورتر" گفتند:"اسپرینگمن" و همکارانش بحث  آب و هوا و مواد غذایی را  متاثر از برجسته ساختن هر دو مقوله غذا و امنیت تغذیه می‌دانند که لازم است در یک جهت به هردو این مقوله‌های توجه شود، اما کوهی از مسائل و خط مشی‌ها در این رابطه باقی می‌مانند که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارند.

کشورهای کم درآمد غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا به احتمال زیاد به شکل بدتر و شدیدتری دچار اثرات و عواقب این تغییرات خواهند شد.