بی سرپرست و بد سرپرست، حق سرپرستی این کودکان از خانواده شان گرفته می شود.

 

به گزارش پارس محمد نفریه در گفت وگو با خبرنگار « اجتماعی» ایسنا،   ادامه داد: در حال حاضر کودکانی که با سوء استفاده خانواده ها با عنوان ظاهری اشتغال و باطنی تکدی گری فعالیت می کنند و اینگونه منبع درآمدی برای خانواده خود هستند، پس از جذب در مراکز سازمان بهزیستی، به این علت که حکم نگهداری آنها به سازمان بهزیستی واگذارنمی شود، پدران و مادرانشان حکم ترخیصشان را از قوه قضاییه دریافت می کنند و بدین ترتیب مجددا کودک را مورد سوء استفاده قرار می دهند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های قانون مذکور حق سرپرستی کودکان از خانواده هایی که کودک خود را دائما مورد سوء استفاده قرار می دهند، گرفته شود، اظهار کرد: عنوان این موضوع" خلع ید پدران و مادرانی است که از کودک سوء استفاده می کنند" که جزئی از لایحه حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بدسرپر ست است.

 

نفریه به اجرایی نشدن این موضوع تا زمان تصویب کامل لایحه حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بدسرپرست اشاره کرد و گفت: با قانون شدن این لایحه، در آینده می توانیم پدران و مادران بی صلاحیت را خلع ید کرده و کودکان را به صورت دائمی در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری کنیم.

 

 

۷۰ درصد کودکان خیابانی تهران اتباع بیگانه اند

 

 

در ادامه این گفت وگو معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۷۰ درصد کودکان خیابانی در بعضی از شهرهای کشور از جمله تهران اتباع بیگانه اند، اظهار کرد: در شهرهایی همچون خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس و مرکزی نیز وضع به همین شکل است و ۷۰ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه با ملیت های مختلف هستند.

 

نفریه ادامه داد: در کل کشور نیز ۳۰ تا ۷۰ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه اند.

 

 

ابطال کارت اقامت اتباع بیگانه ای که کودکان خود را مورد سوء استفاده قرار دهند

 

 

نفریه در مورد برنامه سازمان بهزیستی در مورد کودکان خیابانی تبعه کشورهای بیگانه نیز اظهار کرد: رد مرز شدن و ابطال کارت اقامت اتباع بیگانه ای که پس از تعهد باز هم کودکان خود را مورد سوء استفاده قرار می دهند، از جمله برنامه های سازمان بهزیستی در این زمینه است.

 

وی خاطرنشان کرد: گفتگوهای لازم در این زمینه با وزارت کشور، کمیساریای عالی پناهندگان و دفتر اتباع بیگانه برای برخورد با این پدیده انجام گرفته است.