به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سردار محمد شرفی در مراسم تودیع و معارفه معاونان اجتماعی پلیس پیشگیری ناجا گفت: پیشگیری اجتماعی مقدم‌تر از پیشگیری انتظامی و قضائی است.

وی افزود: پیشگیری اجتماعی مجموعه اقداماتی است که هدف آن خنثی کردن عوامل تأثیر گذار در تکوین جرم است  که با استفاده از محیط‌های اجتماعی به‌دنبال تأثیر گذاری بر فرآیند شکل‌گیری شخصیت افراد است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: این تأثیر گذاری بر فرایند شکل‌گیری شخصیت از طریق اقدامات تربیتی مانند آموزش، تربیت، ترغیب و تنبیه و ... عملی می‌شود.

وی در ادامه به تشریح وظایف و مأموریت‌های معاونت اجتماعی پلیس پیشگیری پرداخت و اظهار داشت: این معاونت یکی از واحدهای تأثیر گذار و مهم در نیروی انتظامی است.

شرفی بر ضرورت وجود معاونت اجتماعی در پلیس پیشگیری تأکید کرد و گفت: این معاونت با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، پیش‌دستانه اجتماعی و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، گام‌های مثبتی در عرصه توسعه نظم و امنیت برداشته است.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه، اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی را از دستاوردها و برنامه‌های پلیس پیشگیری و اساس کار معاونت اجتماعی دانست و افزود: رسانه، پل ارتباطی با مردم و وسیله روشن سازی افکار عمومی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در یک نگرش کلی در مسائل امنیتی و اجتماعی تغییرات شگرف و مثبتی داشته است.

شرفی با بیان اینکه پلیس مردمی و ولایی، اصلی‌ترین شعار نیروی انتظامی است، گفت: شناسایی مشکلات، پاسخگویی به مطالبات مردمی، ارائه راهکارهای لازم در راستای پیشگیری و مقابله با جرایم از جمله مأموریت‌های معاونت اجتماعی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین به ارتباط و تعامل مناسب همراه با رعایت عزت و مصلحت سازمانی با آحاد و اقشار مختلف جامعه تأکید کرد و افزود: سطح تعاملات با سازمان‌های دیگر باید توسعه یابد.

وی اطلاع رسانی به‌موقع از اقدامات و عملکرد پلیس توسط مسئولان دستگاه‌های اجرایی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: توسعه تعامل با مردم موجب جلب اعتماد عمومی و در پی آن افزایش مشارکت عمومی و سرمایه اجتماعی است، سرمایه اجتماعی در تولید امنیت پایدار مؤثر است.

شرفی با بیان اینکه تغییر نگاه امنیتی به رویکرد اجتماعی بسیار مهم است، گفت: حل و فصل منازعات امنیتی باید با ابزارهای اجتماعی صورت گیرد، نه این که مسائل اجتماعی را امنیتی کنیم.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: باید احساس امنیت را در جامعه ارتقا دهیم که البته این مهم به‌سادگی میسر نیست و باید از شیوه‌ها و ظرفیت‌های نوین و اثرگذار از قبیل رسانه و نخبگان استفاده شود.

گفتنی است، در این مراسم  از زحمات سرهنگ عزیزالله اسماعیلی تقدیر و سرهنگ علی ماندگار به‌عنوان معاون جدید اجتماعی پلیس پیشگیری ناجا معرفی شد.