به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس، مرتضی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص هشتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ ایران تصریح کرد: هشتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ ایران با حضور ۳۹۰ تیم از ۱۴ کشور ژاپن، ایتالیا، چین، هند، مکزیک، هلند، پاکستان، ترکیه، آمریکا، کلمبیا، استرالیا، چک، برزیل و یونان در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در محل دایمی نمایشگاه های تهران و در چهار سالن ۸،۷، ۶ و ۹ برگزار می شود.

وی با اشاره به راهبرد سال ۹۲ که از سوی مقام معظم رهبری حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی عنوان شده از حضور گسترده تیم های خارجی در این مسابقات خبر داد و عنوان کرد: با وجود تحریم های دشمنان که علیه کشور ما صورت می گیرد، حضور این تعداد شرکت کننده خارجی نشان از برگزاری هشتمین دوره مسابقات حتی بهتر از سال های گذشته دارد.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران ادامه داد: کشورهای چین، انگلستان، هلند، آلمان، ژاپن، ترکیه، یونان، مکزیک، برزیل، جمهوری چک، آمریکا، استرالیا، مالزی، تایلند، پاکستان، هند و کلمبیا نیز از ابتدای برگزاری نخستین دوره این مسابقات تاکنون در این رقابت ها حضور داشتند.

موسی خانی افزود: همزمان با برگزاری هشتمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران پنجمین سمپوزیوم روبوکاپ با حضور صاحب نظران دانش رباتیک ایرانی و خارجی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این سمپوزیوم ۱۷۶ مقاله ثبت نام کرده اند که ۴۸ مقاله برای ارائه انتخاب شدند و مقالات انگلیسی پذیرفته شده در این کنفرانس در سایت IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک آمریکا) نمایه می شود.

وی یادآور شد: این مسابقات به سمت ارتقای کیفیت و کاربردی کردن محصولات حرکت می کند.

موسی خانی اظهار داشت: مدیران واحدهای صنعتی نیز با حضور در این مسابقات می توانند با دستاوردهای جدید دانشگاهی و همچنین نوآوری های دانشگاهی آشنا شوند.

وی ادامه داد: بی تردید در شرایط تحریم، به دلیل تأمین قطعات و همچنین نیازهای مراکز صنعتی، گرایش به سمت مراکز دانشگاهی و مسابقات روبوکاپ بیشتر می شود.

موسی خانی اضافه کرد: انسجام در فضای علمی دانشگاه می تواند کشور را از وابستگی به اقتصاد نفت خارج کند و حرکت به سمت اقتصاد نرم افزار، سخت افزار و تکنولوژی را رقم بزند تا با بهره گیری از آن جایگزین مناسبی برای نفت داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: با برگزاری این مسابقات که توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و کمیته ملی روبوکاپ ایران و معاونت محترم پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته؛ توانسته ایم تصویر خوبی از جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه های اسلامی در ذهن جهانیان ایجاد کنیم و در واقع جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور پیشرو و اسلام به عنوان یک دین پیشرو که دستاوردهای علمی در آن اهمیت دارد، خواهان پیشرفت جوامع، رفاه و آسایش در زندگی بشریت است.

موسی خانی در خاتمه یادآور شد: مسئولان نیز می توانند با تأمین ارز مصوب در این زمینه به دانشگاه ها کمک شایانی کنند.