به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کارشناسان سلامتِ این کشور با اشاره به تلاش‌های فوق تاکید کردند که در حال حاضر کوبا دارای 28 محصول پزشکی ثبت شده یا در مراحل آزمایشی مختلف برای درمان سرطان است که از آن جمله می‌توان به واکسن‌های درمانی، پادتن‌های تک‌تیره، پپتیدها و اینترفرون‌ها اشاره کرد.

پادتن‌های تک‌تیره، آنتی‌بادی‌هایی تک‌گونه هستند که همانند یکدیگرند و علت این همانندی این است که این پادتن‌ها توسط نوعی سلول ایمنی تولید شده‌اند و همه همانندسازی‌شده از یک سلول والد هستند.

این داروها باید در تبدیل سرطان پیشرفته به یک بیماری مزمن و کنترل‌شدنی نظیر دیابت یا بیماری‌های قلبی، تاثیر فزآینده و بلندمدت داشته باشند تا با کیفیتی قابل قبول، زندگی بیماران را بهبود بخشند.

همچنین این کشور در حال آماده سازی لوایحی برای معرفی و ارائه محصولات جدید پزشکی در این عرصه در سال 2017 است. این محصولات در حال حاضر در مراحل مختلف آزمایش‌های کلینیکی یا در مرحله بررسی "پیش‌بالینی" قرار دارند و باید به زودی ثبت و استفاده از آن‌ها انجام شود.

«پدرو پابلو گوئرا» از متخصصان مرکز ملی هماهنگ‌کننده آزمایش‌های بالینی می‌گوید: واکسن Cima Vax-EGF به افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته ریه تا هفت سال کمک می‌کند و اکنون در چهار شهر کوبا تست شده است.

همچنین واکسن Heber Provac که مخصوص بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات است روی بیش از 300 بیمار تست شده و در مرحله سوم آزمایش قرار دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، کارشناسان در این مرحله جدید تاثیر این محصول را با Zoladex که شیوه درمانی بین‌المللی برای مقابله با سرطان پستان و پروستات مورد استفاده است،‌ مقایسه می‌کنند.