به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص معرفی دستگاه‌های متخلف در خصوص آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا پایتخت مسئله‌ای است که از یک جنبه باید عملکرد دستگاه‌های مسئول و متولی را در خصوص پیشگیری و رفع آلودگی مورد بررسی قرار داد که در این مورد بازرسی کل کشور به موضوع وارد شده و گزارشی را نیز تهیه کرده است.

وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا کار سختی است و نمی‌توان از یک دستگاه انتظار برطرف کردن این مشکل را داشت گفت: باید به این موضوع نیز توجه داشت که حل موضوع آلودگی هوا مسئله سختی است و شاید چند دستگاه نیز نتوانند آلودگی هوا را مرتفع کنند لذا باید برای نتیجه‌گیری موضوع منتظر گزارش نهایی سازمان بازرسی کل کشور باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از عدم همکاری لازم قوه قضائیه با سازمان محیط زیست جویا شده بود افزود: من نمی‌دانم که مسئولان سازمان محیط زیست چه درخواستی از دستگاه قضایی داشتند که قوه قضائیه جوابگوی آنها نبود و در مقابل نامه‌هایی نیز وجود دارد که دستگاه‌های مختلف از ورود قوه قضائیه به مباحث زیست محیطی تقدیر و تشکر کرده‌اند چرا که در پاره‌ای از موضوعات دستگاه‌ قضایی حتی منتظر شکایت متولیان امر نشده و رأسا به عنوان مدعی‌العموم به این موضوعات وارد شدند.

محسنی‌اژه‌ای همچنین در خصوص ادعای سازمان محیط زیست مبنی اختصاص دادن شعب خاص قضایی برای پیگیری پرونده‌های محیط زیستی گفت: باید توجه داشت که پرونده‌های محیط زیستی دارای تنوع زیادی هستند و آلودگی آب، خاک، هوا، تعدی به جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده و ... از جمله این موارد است. لذا اینکه در هر یک از حوزه‌های قضایی بخواهیم شعبه‌ای مختص به این موضوع تشکیل دهیم ضرورت نداشته چرا که در برخی حوزه‌های قضایی اصلا چنین پرونده‌هایی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پرونده‌های محیط زیستی به صورت تخصصی توسط قضات متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرند ادامه داد: اما علیرغم این موضوعات پرونده‌های محیط زیستی به صورت تخصصی توسط قضات پیگیری می‌شود و ما نیز پیگیر بررسی تخصصی پرونده‌های زیست محیطی توسط قضات متخصص در این زمینه هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اما در موارد دیگری موضوع فراگیر محیط زیست بوده و پای سلامت مردم نیز به میان می‌آید که موضوع کودهای شیمیایی و سموم وارداتی که اخیرا عنوان شده از جمله این موارد است چرا که برخی‌ها می‌گویند استفاده از کودها و سموم باعث فاسد شدن خاک و محصولات غذایی می‌شود که در این موارد با توجه به تخصصی بودن مباحث باید مقدمات این موضوع را دستگاه‌های متولی فراهم کنند و کار کارشناسی آن را انجام دهند.

وی با اشاره به پرونده برنج‌های تاریخ مصرف گذشته نیز گفت: حتی مثلا گفته شده فلان توناژ برنج تاریخ‌ مصرف گذشته در حال توزیع در کشور است که طبیعی است قوه قضائیه با ارسال این گزارشات به موضوع ورود کرده و دادستان نیز پرونده را بررسی می‌کند ولی واضح است که نظر دادن در خصوص سالم بودن یا نبودن این موارد با انقضای تاریخ مصرف آن و همچنین غیرقابل مصرف بودن یا نبودن این موارد در حیطه دستگاه متولی است.

محسنی اژه‌ای گفت: قوه‌قضائیه نسبت به سلامت جامعه حساس است و این حساسیت به حدی است که برخی‌ها از دادستان تهران بابت پلمب فلان رستوران یا فلان بیمارستان گلایه‌مندند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال قوه قضائیه با تمام قدرت پیگیر امور سلامت در جامعه است و در خصوص محیط زیست نیز به هر میزان که قانون اجازه دهد همکاری لازم را با این سازمان انجام خواهد داد.