به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: در روز ۱۳ فروردین، با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه ها، پارک ها و جنگل ها، به دلیل کمبود امکانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش یافته و احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی به ویژه در کودکان و سالمندان افزایش می یابد. از سوی دیگر استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و یا ظروف، می تواند بسیاری از بیماری ها را به فرد انتقال دهد.

در این اطلاعیه آمده است: مسمومیت غذایی یک بیماری خفیف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، کرامپ شکمی و اسهال است که به طور ناگهانی پس از مصرف غذا و یا آب آلوده مشاهده می­ شود (حداکثر در ۴۸ ساعت) . بسته به نوع و میزان آلودگی، شدت علائم متفاوت خواهد بود. در صورت آلودگی شدید مواد غذایی علائمی چون تب، لرز، مدفوع خونی، کم آبی بدن و آسیب به سیستم عصبی بدن مشاهده می شود.

همچنین، علائم مسمومیت حتی می تواند به سرعت بروز کند، ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذای آلوده و یا بسیار آرام طی چندین روز بدتر شود.

بر این اساس در اطلاعیه مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی چند توصیه بهداشتی به هموطنان شده است که از جمله آن ها بدین شرح است:

- از آب هایی که مطمئن هستید پاک هستند، برای نوشیدن استفاده کنید مثلاً بطری های آب معدنی که پلمب شده اند و یا از آب جوشیده استفاده کنید.

- از یخ استفاده نکنید مگر اینکه مطمئن باشید با آب پاک درست شده اند.

-از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه خودداری کنید.

-خوردن میوه ها و سبزیجات خام را کنار بگذارید، مگر اینکه قابل پوست کندن باشند.

- از غذاهایی که فروشندگان دوره گرد می فروشند پرهیز کنید.

-دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

- از خرید مواد غذایی که در کنار جاده فروخته می شود خودداری کنید.

- از مصرف سالاد و سبزیجات خام در رستوران ها خودداری کنید.

- از خرید یخ از اماکن غیربهداشتی خودداری کنید.

-در صورت استفاده از غذاهای کنسرو شده با رعایت موارد بالا ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و سپس مصرف کنید.

- هرگز غذای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید.

در این اطلاعیه توصیه شده است: در صورت مشاهده علائمی چون تهوع، استفراغ و اسهال به اولین مرکز درمانی مراجعه شود و در صورت مشاهده فردی که دچار مسمومیت های غذایی شده است از بیمار بخواهید به آرامی دراز بکشد و حتی الامکان استراحت کند، و به او مایعات رقیق و فراوان بدهید. (آب، آبمیوه رقیق شده و یا چای کمرنگ) و در صورت بدتر شدن وضعیت بیمار با اور‍ ژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا به پایگاه سلامت اورژانس ۱۱۵ و یا سایر مراکز درمانی مراجعه شود.