به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اعظم ذوالفقاری روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: شرایط محیط و رفتار افراد موثر در زندگی کودک، می‌تواند در رشد امید را تقویت کند والدین می‌توانند شرایط مناسبی را فراهم کنند تا کودکان در خودشان امید را پرورش دهند.

 
وی افزود: یکی از مسائلی که فرزندان باید یاد بگیرند، این است که باید هدف داشته باشند و برای هدف داشتن هم برنامه ریزی خیلی مهم است. برای مثال، صبح از خواب برخاستن، صبحانه خوردن و غیره هدف‌هایی که هر کدام هدف‌هایی فرعی در بردارند؛ مادری که با برنامه ریزی در محیط خانه کار می‌کند باعث شده تا فرزند هم در برنامه ریزی عملکرد مادر یاد بگیرد.
 
ذوالفقاری تصریح کرد: فرزندان در سن نوجوانی با 2 حالت برخورد می‌کنند؛ تعدادی از آنها با قضیه بلوغ به صورت مخالف و دعوا، پرخاش برخورد می‌کنند و تعدادی دیگر در خود فرو ریخته و حالت افسردگی به آنها دست می‌دهد و گاهی سخت گیر و گاهی به صورت سرسری رفتار می‌کنند. خانواده حرف اول و رابطه والدین با فرزندان بسیار ارزشمند است باید توجه کرد اگر والدین با فرزندان ارتباط برقرار کرده نمی‌توانند امید را به آنها بیاموزند.
 
این روانشناس در پایان گفت: یکی از عواملی که در زندگی فرزندان ما تاثیر گذار است، اعتماد به نفس بوده که این اعتماد به نفس می‌تواند از جانب خانواده و دوستان او تقویت شود و او را تشویق می‌کند که به بهترین وجه کارهای خود را به انجام برساند.