به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نیویورک دیلی نیوز در مطلبی به بررسی وضعیت زندان زنان در پنج کشور جهان پرداخته که به شرح زیر است:

 

- نروژ: کشورهای منطقه اسکاندیناوی به دلیل برخورداری از سیستم پیشروی زندان‌ها شناخته شده هستند و نروژ از این قاعده مستثنی نیست. برای زنان همچون مردان حداکثر دوره محکومیت برای هر جرمی 21 سال است اگرچه زندانیان خطرناک می‌توانند در بازداشتگاه‌های پیشگیری برای مدت زمان بیشتری نگهداری شوند.

بزرگترین زندان زنان این کشور در اسلو واقع شده که حدود 200 زندانی زن در آن محبوس هستند و به طور میانگین چهار سال در زندان نگهداری می‌شوند. برخلاف سیستم زندان‌های آمریکا تقریبا نیمی از زنان این زندان خارجی هستند.

یکی از بزرگترین تفاوت‌های زندان‌ها در نروژ این است که زندانیان لباس فرم نمی‌پوشند و ماموران زندان به سلاح مجهز نیستند. هر یک از زندانیان زن اتاق خود را دارند، فضایی که بیشتر به اتاق خواب و نه یک سلول شباهت دارد. همچنین آنان حق دارند وسایل شخصی همچون جواهرات و CD به همراه داشته باشند. همچنین این زندان چهار طبقه از آشپزخانه، مبلمان و تلویزیون برخوردار است.

با این وجود ساعت ملاقات در این زندان کمتر از بسیاری از زندان‌های آمریکاست به طوری که فقط به یک ساعت در هفته محدود می شود در حالی که در ایالت نیویورکِ آمریکا زمان ملاقات زندانیان گاهی در یک نوبت تا شش ساعت یا حتی بیشتر هم طول می کشد.

 

- چین: زندان‌های چین فضای مناسبی برای زندانیان ندارند اما به گفته یک کارشناس اجتماعی، وضعیت زنان زندانی نسبت به مردان در زندان‌های این کشور تاحدودی بهتر است؛ به طور مثال دسترسی زنان به آب گرم برای استحمام بیشتر است و تعداد زندانیان کمتری در هر سلول نگهداری می‌شوند در حالی که در هر سلول مردان، شش تا 10 زندانی نگهداری می‌شوند. همچنین زندانیان زن برای نگهداری وسایل شخصی خود فضای بیشتری دارند.

با وجود برخورداری زنان از فضا و شرایط بهتر در زندان‌های چین، آنان در برابر سوءاستفاده و تجاز ایمن نیستند. ماموران زندان زندانیان را تشویق می‌کنند که با یکدیگر درگیر شوند و همچنین زندانیان زن مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد جمعیت زندانیان زن در چین نیز همانند آمریکا رو به افزایش است به گونه‌ای که در 10 سال گذشته در مجموع جمعیت زندان‌ها افزایش 10 درصدی داشته در حالی که این رقم در میان زندانیان زن 46 درصد بوده است.

 

- آفریقای جنوبی: بنابر گزارش‌های روزنامه‌های انگلیسی «دیلی میل» و «گاردین» در زندان‌های آفریقای جنوبی کمتر از 4000 زن زندانی وجود دارند. همچنین هشت زندان به زنان اختصاص دارد. وضعیت زندان های این کشور برای مردان نامساعد، خشن و سخت است و برخی از زندانیان زن نیز وضعیت زندان‌های زنان در این کشور را وخیم توصیف کرده‌اند به طوری که بسیاری از مواقع خود این زنان زندانی هم‌سلولی‌های خود را آزار و اذیت و شکنجه می‌کنند.

 

- کانادا: شاید هیچ کس تصور نمی کرد که زندان‌های زنان در کانادا واقعا مکان‌های وحشتناکی هستند اما پس از سال 2007 و خودکشی دختر 19 ساله در مقابل مسئولان زندان که نظاره‌گر این صحنه بودند، سیستم زندان‌های این کشور در دنیا به بدنامی معروف شد.

زندانبان‌ها دستور داشتند مداخله‌ای در این ماجرا نکنند و در نتیجه تا وقتی دختر جوان نفس می کشید تلاشی برای نجات آن نکردند.

یکی از هم‌بندی‌های سابق این زندانی نوجوان معتقد است که آنچه برای این دختر 19 ساله اتفاق افتاد، وحشتناک بود و آنگونه که بسیاری از مردم تصور می کنند وقوع آن در زندان‌ها چندان هم بعید نیست.