به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حاشیه برگزاری هجدهمین جلسه کمیته راهبری این طرح و با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی تالاب ها نکاتی را در این خصوص خاطرنشان ساخت.

دکتر مایکل موزر دستاوردهای ده سال اخیر ایران در خصوص مدیریت و حفاظت از تالاب ها را برجسته برشمرد و از جمله نشانه‌های مثبت در این زمینه را تغییر دیدگاه و نگرش تصمیم سازان و مردم و نیز افزایش همکاریهای بین بخشی دانست.

وی افزود؛ با این حال بسیاری از تهدیدات از جمله پروژه های توسعه کماکان باقی مانده و تغییرات اقلیمی در حال سرعت گرفتن است. بنابراین ضرورت زیادی برای گسترش و توسعه این دستاوردها در سایر تالاب های کشور می باشد.

وی این امر را مستلزم حمایت های استراتژیک قوی در سطوح استانی و محلی دانست و خاطرنشان کرد: تصویب قانون جدید در خصوص تالاب ها می­‌تواند گامی اساسی در این زمینه باشد و امیدوارم به زودی شاهد تصویب "استراتژی و برنامه عمل ملی حفاظت از تالاب ها" و به دنبال آن شکل گیری شورای بین بخشی ملی تالاب ها نیز باشیم.

وی همچنین با اشاره به ویژگی­های اقلیمی کشور ایران توجه ویژه و درست به موضوع اقتصاد و قیمت گذاری آب و حرکت در این مسیر را از ضرورت­های حفاظت پایدار از تالاب­ها در بلند مدت دانست وگفت: پرداختن به موضوع اقتصاد مرتبط با مدیریت مناطق حفاظت شده را از الزامات رویکردهای جدید حفاظتی بر شمرد.

دکتر موزر در ادامه گفت: تالاب‌های ایران گنجینه ای جهانی هستند و نیازمند توجه ویژه در سطح بین المللی می باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به شکل گیری کنوانسیون رامسر در سال 1971 در ایران، این کشور در سطح جهانی و منطقه قهرمان حفاظت از تالاب ها بوده است و برداشتن تحریم ها می تواند به عنوان فرصتی برای تقویت همکاریهای بین المللی در خصوص حفاظت از تالاب ها باشد و به زودی شاهد همکاریهای محکمتر موسسات بین المللی و بخش خصوص در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برای حفاظت از تالاب های ایران خواهیم بود.