به گزارش پارس به نقل ازخبرآنلاین،اولین بار فنلاندیها سونا(خشک) را بکار گرفتند. گفته می شود که از هر سه خانه در فنلاند یکی از آنها دارای سونا می باشد.از سونا همه می توانند استفاده نمایند.پیر،جوان،زن،مرد،نوزاد،خردسال و خانم باردار و حتی حیوانات، فقط باید قبل از استفاده با پزشک مشورت نمود.

فنلاندیها معتقدند که سونا بدن آنها را از استرس ها و سموم آزاد می کند.

در سونا چه اتفاقی می افتد؟

به محض ورود به سونا بدن به گرما واکنش نشان می دهد، درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتیگراد می رسد، مویرگها گشاد می شوند، منفذهای پوست باز شده و شروع به تعریق زیاد می کنیم. جریان خون و جابجائی مواد در بدن افزایش پیدا می کند. تعداد ضربانهای قلب از متوسط 70 به 100 عدد در دقیقه می رسد. راههای تنفسی بازتر می شوند،تنفس بهتر و راحت تر انجام می شود و میزان دریافت اکسیژن بر اثر تاثیر هوای خشک و گرم بیشتر می شود. بدلیل تغییرات سریع درجه حرارت انعطاف پذیری (الاستیسیته) عروق بهبود می یابد. بر روی تنوس پوست تاثیر عالی می گذارد و باعث سریع شدن سوخت و ساز سلولیت (چربی زیر پوست ران و کپل) می شود. بر سرعت متابولیسم افزوده می شود و با کمک سونا سبک تر و لاغرتر می شویم.

به غیر از این سونا باعث تقویت مقاومت در مقابل عفونتهای ویروسی شده و دوباره سازی سلولها را تسریع می بخشد.

قبل از وارد شدن به سونا باید یک دوش عمیق گرفته و سر را کاملا خشک نمود. دربدو ورود به داخل سونا حتی المقدور در موقعیت خوابیده و با یک حوله بلند در زیر خود قرار بگیرید.از سکوهای پائین شروع کرده زیرا که درجه حرارت کمتر می باشد. در شروع زمان کوتاهی را در سونا مانده و زمانیکه بدن به آن عادت نمود می توان تا 30 دقیقه نیز در سونا ماند.

بعد از هر اقامت در سونا تا حدود 1 لیتر مایعات از دست می دهید. پس لازم است که مایعات زیادی قبل و بعد تعریق کردن بنوشید. از نوشیدن قهوه, الکل و نوشیدنی های گازدار خودداری نمائید. با شکم پر به سونا نروید, همچنین با شکم خالی نیز رفتن به سونا پیشنهاد نمی شود. 2 ساعت قبل از رفتن به سونا غذای سبک بخورید. قبل از خروج از سونا کمی نشسته, سپس بلند شوید. با این کار از سرگیجة احتمالی جلوگیری می نمائید. اگر در سونا احساس ضعف و یا سرگیجه نمودید از آن خارج شده به پشت خوابیده و پاهای خود را بالا بگیرید. بعد از خروج از سونا حتماً با آب سرد دوش گرفته و یا داخل یک حوضچة آب سرد شوید. زیاده روی نکنید, فقط تا زمانی در سونا بمانید که برای شما لذت بخش است.

تفاوت میان سونای خشک و تر

سونای خشک مشهورترین و پرطرفدارترین سونا در جهان می باشد. نام آن از زبان فنلاندی گرفته شده و از چوب ساخته می شود. معمولاًُ وقتی که صحبت از سونا می شود منظور سونای خشک می باشد, ولی سونای تر (ترک) و همچنین سونای روسی نیز معروف می باشد. در سونای خشک درجة‌ حررات بین 80 تا 130 درجة سانتیگراد می باشد ولی در سونای تر به ندرت از 50 درجة تجاوز می کند. سونای تر حداکثر درجة رطوبت را دارد.

بعلت اختلاف در میزان رطوبت هوا سونای تر بعد از سونای خشک پیشنهاد می شود.

مزایای سونا برای بدن متفاوت می باشد. معروف است که تصویر ریه های انسان پوست او می باشد و به همین د لیل لازم است که این پوست از مواد مضر پاک گردد. سونا یک چیز ایده آل برای بهبود تنفس پوست می باشد. با تهویة بهتر پوست و سونا گرفتن مداوم شانس سالم ماندن آن بیشتر می شود. سونا دردهای روماتیسمی را تسکین میدهد.لازم است که حداقل یک بار در هفته به سونا رفت.

تذکر

قبل از رفتن به سونا با پزشک خود مشورت نمائید. به افرادی که از بیماریهای قلبی - عروقی, ریوی و یا واریس رنج می برند, رفتن به سونا پیشنهاد نمی شود.

برای بعضی ها سونا مانند شوک می باشد. باید محتاط بود و به سفارشات متخصصین گوش داد و اصول تجربه شده را رعایت نمود.

چرب کردن پوست با روغنهای مختلف قبل از رفتن و یا در حین حضور در سونا پیشهاد نمی شود. معمولاً اینکار را بعضی از افراد برای تحریک تعریق خود انجام می دهند که این خود باعث خفه کردن پوست می شود.