به گزارش پارس به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده در جریان جشنواره رازی با تبریک موفقیت برجام و آرزوی استفاده بهتر از فرصت پیش‌ آمده گفت: بعد از جمهوری اسلامی شهرنشینی، باسوادی، مسائل بهداشتی و اقتصادی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت و مرگ و میر کودکان و مادران و نابرابری‌ها در مرگ و میر به شدت کاهش یافت.

وی ادامه داد: اکنون دیگر بیماری‌های عفونی علت مرگ و میر نیستند بلکه 80 درصد علل مرگ بیماری‌های غیرواگیر یعنی چاقی، فشار خون و غیره است که این چالش جدید ما به حساب می‌آید.

ملک‌زاده با بیان اینکه اگر می‌خواهیم موفق شویم باید پژوهش را گسترش دهیم، گفت: بعد از جنگ بود که تولیدات علمی ما با بالاترین شتاب انجام شد به طوری که امسال به تولید 40 هزار مقاله در سال رسیده‌ایم و تنها در علوم پزشکی 20 هزار سند علمی سالانه تولید می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: 32 درصد تولیدات علمی کشور با وجود اینکه 10 درصد هیأت علمی را دانشمندان پزشکی تشکیل می‌دهند و از 10 درصد بودجه نیر بهره‌مند هستند تولید می‌کنند اما با این وجود بعضی شاخص‌های ما همچنان پایین است.

وی سهم علم و تحقیقات را از بودجه کافی ندانست و گفت: کشورهای صنعتی 2 درصد بودجه و بیشتر در این راه هزینه می‌کنند البته کره جنوبی امسال 4 درصد از بودجه خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده است.

ملک‌زاده ادامه داد: در همه کشورهایی که پیشرفت علمی حاصل شده است دولت اول سرمایه‌گذاری کرده در حالی که ما اگر نرخ تورم را محاسبه کنیم از سال 54 تاکنون هیچ افزایشی در بودجه تحقیقاتی و پژوهش نداشته‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در تولید مقالات از ترکیه و رژیم صهیونیستی پیشی گرفته‌ایم، گفت: ما 10 برابر مصر دانشمندان جوان با مقالات علمی متعدد داریم که مقالات علمی باید به محصول تبدیل شوند اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رشد هستند.

ملک‌زاده ادامه داد: در شمای کلی اقتصادی می‌بینیم که سلامت، تعداد دانشمندان و بازار خوبی وجود دارد اما در بقیه موارد ضعیف هستیم.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر که پذیرش ریسک در شرکت‌های دانش‌بنیان است موجب پیشرفت می‌شود. ما امروز در جشنواره رازی 12 نفر از بهترین‌های کشور را انتخاب کردیم و توانستیم با محدود کردن منتخبان مبلغ جایزه را افزایش دهیم.