به گزارش پارس به نقل از فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع متوسطه اول نیز اجرا می‌شود؟»، اظهار داشت: برای مقطع متوسطه اول آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی شده، ارزشیابی به شکل تلفیقی دیده شده است؛ به این معنا که دانش‌آموزان هم شکل ارزشیابی توصیفی و فرایندی را خواهند داشت و هم شکل ارزشیابی پایانی که نمره است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی دانش‌آموزان در مسیر عادی باید از ارزشیابی توصیفی بدون نمره، به سمت ارزشیابی با نمره پیش بروند؛ چرا که در دوره دوم متوسطه، ارزشیابی‌ها کمّی خواهد بود و طبیعتاً باید دانش‌آموز از قبل با این شیوه ارزشیابی آشنا شود.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که «از چه زمانی این ارزشیابی اجرا می‌شود؟»، افزود: یک کار پژوهشی سفارش داده شده بود که خوشبختانه انجام شد و تقریباً چارچوب ارزشیابی بر اساس سند تحول بنیادین در آنجا مشخص شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در سند تحول بنیادین و راهکار 19 آن، بحث ارزشیابی آمده است و برای اجرای آن، مطالعه‌ای را در شورای عالی آموزش و پرورش سفارش داده شد که این مطالعه انجام شده است.

وی تصریح کرد:‌ نتیجه مطالعه برای ارزشیابی، تبدیل به یک چارچوب شده و به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب می‌شود و بر مبنای آن ارزشیابی تلفیقی انجام می‌شود؛ البته امسال این طرح انجام نخواهد شد و احتمالاً برای سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد.