رضا تقی‌پور درنشست خبری که به منظور تشریح برنامه های جلسه دویست و بیست و یکم شورای شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه در این جلسه  «اصلاحیه مجوز تقسیط و اخذ مطالبات شهرداری» مورد بررسی قرارگرفت، گفت: پیش از این شهرداری‌ها مجاز بودند نسبت به قسط‌ بندی عوارض شهری اقدام کرده و حتی تا۲۳ درصد تخفیف در پرداخت نقدی بدهند، اما با توجه به رکود و شرایط اقتصادی، پیشنهاد شده است که درخصوص پرداخت نقدی عوارض، تسهیلات ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته شود.

وی افزود: اعضای شورا به صورت یک فوریت این موضوع را بررسی کرده اما مقرر شد موضوع مربوطه در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود و طی دو روز آتی برای بررسی و تصویب نهایی به صحن شورا آورده شود.

وی همچنین از اصلاح مصوبه اخذ عوارض سالیانه از موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: از سال ۸۲ تاکنون، هیچ تغییری در نرخ عوارض سالیانه موتورسیکلت‌ها ایجاد نشده بود که بر این اساس جدول عوارض جدید مطابق حجم آلایندگی موتورسیکلت‌ها اصلاح شد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: حداقل عوارض ۱۰ هزار تومان و حداکثر ۴۰ هزار تومان برای عوارض سالیانه موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شد.

تقی‌پور همچنین از بررسی طرح احداث بوستان ایرانیان در جلسه شورا خبر داد و گفت: کلیات این طرح در سال ۹۳ تصویب شده و قرار بود در کنار بوستان دانش در منطقه ۱۹ این بوستان ایجاد شود که صبح امروز اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی درخصوص طراحی این بوستان نظرات خود را ارائه کردند و قرار است نمادهای ۳۱ استان در این بوستان نصب شود.

وی همچنین از حضور قالیباف شهردار تهران در جلسه صبح امروز شورای شهر خبر داد و گفت: شهردار تهران در راستای مرتفع کردن آسیب‌های اجتماعی در تهران و به خصوص مناطق خاص از جمله منطقه ۱۲ اقداماتی انجام داده است که اعضای شورای شهر به صورت جزیی پیشنهادات خود در راستای اجرایی شدن برنامه‌ها بیان کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به متن برنامه ششم پنج ساله کشور با بیان اینکه متاسفانه در این برنامه مسائل بسیار زیادی در رابطه با مدیریت شهری مغفول مانده است، گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که مسئولان عنوان کردند که مدیریت شهری باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده و نباید به عوارض شهری به خصوص عوارض ساخت و ساز متکی باشد، اما متاسفانه در برنامه ششم می‌بینیم که در تبصره یک لایحه پیشنهادی دولت مهم‌ترین منبع درآمدهای پایدار کلانشهرهایی از جمله تهران، حذف شده است.

تقی‌پور با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده همان تجمیع عوارض شهری بود، گفت: در زمان اجرای این طرح، مالیات بر ارزش افزوده ۳ درصد بود که براساس قوانین مدیریت شهری و دولت به صورت مساوی یک و نیم درصد از این مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کردند اما در حال حاضر شاهد هستید که مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است اما متاسفانه سهم مدیریت شهری، کماکان همان یک و نیم درصد است و سهم دولت ۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بندهای مختلف برنامه ششم توسعه سهم یک و نیم درصدی شهرداری مخدوش شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه، درآمدهای حاصله از مالیات بر ارزش افزوده، باید به حساب دولت واریز شود و پس از آن شهرداری‌ها با اجازه استانداری می‌توانند این مبلغ را برداشت کنند و این در حالی است که پیش از این به روش مستقیم درآمدهای حاصله به حساب شهرداری‌ها ریخته می‌شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه نیمی از هزینه‌های شهر تهران به دلیل پایتخت بودنش است، گفت: پایتخت بودن بار اضافی به تهران تحمیل کرده است و جالب است که صنایع آلاینده در تهران فعالیت می‌کنند و دودشان به حلق مردم می‌رود اما مالیات و عوارض آنها به مردم تهران تعلق نمی‌گیرد و چگونه می‌توان این بحث را توجیه کرد.

تقی‌پور با بیان اینکه این بند با ماهیت غیردولتی بودن شهرداری‌ها در تضاد است، گفت: اگر بودجه در اختیار سازمان دیگری باشد، چطور می‌توان برای مصوبات ضمانت اجرایی ایجاد کرد و حتما درخواست می‌شود دولت و مجلس در این زمینه تجدیدنظری داشته باشند.

به گفته وی، شورای شهر تهران و مجمع روئسای شوراهای کلانشهرها در اعتراض به برنامه ششم توسعه، نامه ‌هایی جداگانه به رییس جمهور و مجلس نوشتند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: نگران هستیم با توجه به برگزاری انتخابات در اسفندماه و همچنین تصویب بودجه سال آتی دولت، برنامه ششم توسعه با عجله تصویب شود و نقش شهرداری‌ها مغفول بماند.

تقی‌پور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده که مدیریت بناهای تاریخی به شهرداری‌ها سپرده شود، گفت: باید آش با جایش داده شود و همراه با مدیریت اعتبارات و اختیارات لازم را بدهند وگرنه انتقال مدیریت یک ساختمان تاریخی به شهرداری تنها بار این مجموعه را اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه در متن پیشنهادی برنامه ششم توسعه که متاسفانه برخی از پیشنهادات قوانین دائمی را نیز نقص می‌کند، افزود: بسیاری از اختیارات شهرداری‌ها به سازمان شهرداری و دهیاری‌ها منتقل شده است که این مساله سبب بزرگ شدن دولت می‌شود.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران در برنامه ششم توسعه تغییر کاربری واحدهای مسکونی به منظور استفاده گردشگری با نظر میراث فرهنگی مدنظر قرار گرفته اما باید عنوان کنم که هرگونه تغییر کاربری بدون نظر شهرداری آن منطقه امکان‌پذیر نیست.