به گزارش پارس،به نقل از تسنیم سخنگوی قوه قضاییه درباره ساماندهی مؤسسات مالی و بانکی و تعاونی‌های اعتباری اظهار داشت: دولت، بانک مرکزی، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه به‌طور جد وارد این موضوع شده‌اند تا تعاونی‌های اعتباری، مؤسسات بانکی در جهت منافع کشور و مردم قدم بردارند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: از مردم نیز می‌خواهیم تا به مسئولان اعتماد کنند چرا که آنها نیز در جهت منافع مردم ورود پیدا کرده‌اند. برخی از این مؤسسات مالی با مشکلاتی مواجه شدند که مسئولان تلاش دارند تا مردم در این خصوص متضرر نشوند یا کمتر ضرر کنند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بیش از آنکه به فکر مجازات برخی از این مؤسسات باشیم به فکر این هستیم تا مردم ضرری نکنند و در این مهم نیز مسئولان اهتمام ویژه‌ای دارند.

وی از مردم درخواست کرد تا برای سرمایه‌گذاری در مؤسسات مالی دقت بیشتری را انجام دهند و در این زمینه تذکرات مسئولان را مدنظر داشته باشند.

* تعرض به سفارت عربستان را خلاف قانون می‌دانیم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که دستگاه قضایی چه اقدامی برای پیام رئیس‌جمهوری مبنی بر حفاظت از سفارتخانه‌ها مدنظر قرار داده است، گفت: ما نیز اقدام صورت گرفته را خلاف قانون می‌دانیم و کسانی که خلاف قانون عمل کردند تحت تعقیب قرار دارند.

اژه‌ای ادامه داد: در این خصوص تا این لحظه 38 نفر دستگیر شده‌اند و این پیگیری نیز همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و وزارت کشور باید در این خصوص اقدام‌های پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند و قوه قضائیه نیز در این باره به آنها کمک خواهد کرد.

* پرونده بابک زنجانی نیز همانند قانون رفتار می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که وکیل بابک زنجانی اعلام کرده مدت 2 سال بازداشت موقت موکلش به پایان رسیده و دادگاه باید بازداشت موقت را فک کند و تصمیم جدیدی بگیرد یا قرار وثیقه صادر کند، گفت: قانون تفاوتی بین افراد نگذاشته و اگر نسبت به نوع جرم قانون تفاوتی قائل شده اما نسبت به فرد تفاوتی نمی‌کند.

اژه‌ای ادامه داد: دادگاه هم مطابق قانون عمل می‌کند ولی این بدان معنا نیست که طرف آزاد می‌شود.

وی تأکید کرد: قرار بازداشت موقتش تبدیل به قرار وثیقه می‌شود و قرار هم متناسب با جرم خواهد بود؛ اگر جزای نقدی هم باشد در این زمینه محاسبه می‌شود و اگر لازم شد وثیقه متناسب با همان جرم صادر خواهد شد. 

* احراز صلاحیت با احراز جرم متفاوت است

سخنگوی قوه قضاییه درباره این پرسش که در سوابق برخی داوطلبان انتخابات آتی سابقه کیفری وجود دارد و تعیین صلاحیت‌ها در این خصوص چگونه خواهد بود، گفت: تعیین صلاحیت به‌عهده 4 مرجعی که از آنها استعلام می‌شود، نیست؛ که این چهار مرجع، ثبت احوال، دادگستری، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هستند و تمامی سوابق هم براساس قانون در اختیار هیئت‌های اجرایی و نظارت قرار می‌گیرد.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی و نظارت نیز با توجه به اسناد و مدارک و اطلاعات به دست آمده تصمیم را لحاظ می‌کنند و تمامی رویکردها برابر قانون خواهد بود.

وی ادامه داد: چنان که صلاحیت‌ها بررسی شد، در صورت عدم احراز آن ردصلاحیت به خود فرد اعلام می‌شود و این با احراز مجرمیت جدا است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: احراز صلاحیت با احراز مجرمیت دو موضوع مجزا است؛ اگر چنانچه صلاحیت فرد احراز نشد از طریق مراجع قانونی اعلام می‌شود و این مهم نیز توسط مراجع ذی‌ربط بررسی خواهد شد.

اژه‌ای ادامه داد: اما اینکه گفته شده از این تعداد داوطلبان برخی دارای سابقه هستند و چند نفر می‌باشند، تعداد خاصی در ذهن ندارم و دادستانی کل کشور و معاونت سیاسی و امنیتی آن در جریان آن هستند.

* هیچ‌کس حق توهین به شخص حقیقی یا حقوقی ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بعد از توهین یکی از نشریات به شهیندخت مولاوردی شکایتی به قوه قضاییه ارسال شده است یا خیر، گفت: موضوع شکایت را هنوز خبر ندارم اما هیچ‌کس به هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق توهین ندارد؛ آزادی بیان مستلزم توهین نیست.

وی با بیان اینکه در مورد مطلب منتشر شده نیز قضاوت نمی‌کنم، گفت: هیچ فردی حق توهین ندارد و اگر این توهین به شخصی با سبب وظیفه اداری او بوده، مدعی‌العموم حتی بدون شکایت نیز می‌تواند وارد شود و اگر شکایتی هم صورت بگیرد، دنبال می‌شود. 

* درباره پرونده بقایی مرحله تحقیقات رو به پایان است

سخنگوی قوه قضاییه درباره این پرسش که اخیراً شنیده شده تحقیقات در پرونده بقایی پایان یافته و قرار مجرمیت صادر شده است، گفت: قرار مجرمیت صادر نشده اما مرحله تحقیقات رو به پایان است.

* حکم غیرقطعی بیمارستان خمینی‌شهر صادر شده است

اژه‌ای در ادامه درباره پرونده‌ بیمارستان خمینی‌شهر گفت: حکم غیرقطعی پرونده صادر شده است، و در حکم بدوی انفصال و محرومیت‌ها وجود دارد اما هنوز قطعی نشده است که در موقع لازم اعلام خواهد شد.