به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد مهدی‌زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی که در تالار سعدی برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: مرجعیت و حرمت پدر و مادر، معلمان و الگوی مناسب برای جوانان با موضوعی مهم در خصوص شکل‌گیری شخصیت جوانان دانست و اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما حرمت و جایگاه معلم از بین رفته است به طوری که مشاهده می‌کنیم نماینده مجلس در تلویزیون از معلمان به عنوان افراد بدبخت و مظلوم جامعه یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با شکست حرمت معلم تهدید می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ این سازمان مهم کشور را مسائل بودجه‌ای و کمبود سرانه مدارس تهدید نمی‌کند بلکه از بین رفتن وقار و جایگاه معلمان در بین دانش‌آموزان است که تهدیدی خطرناک محسوب می‌شود.

مهدی‌زاده موضوع الگو برای جوانان را مورد اشاره قرار داد و گفت: جوانان نیاز به یک الگو از بین هنرمندان، سیاست‌مداران، ورزشکاران، متفکران و اندیشمندان دارند اما ما شاهدیم که به تمام افراد یک مارکی به نام ضد انقلاب، آمریکایی و متحجر زده‌ایم و این موضوع خطرناک است و سبب قراردادن الگو از قهرمانان کشورهای دیگر می‌شود.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه سخنان خود به موضوع سوادآموزی پرداخت و گفت: از چندین سال گذشته افراد بالای 50 سال را ثبت‌نام نکرده‌ایم و میانگین برای آموزش 29 سال است.

وی با بیان اینکه سواد صرفاً خواندن و نوشتن نیست، تصریح کرد: مجموع دانش‌ها، نگرش‌ها و تفکرات و نیز نحوه صحیح تعامل با دیگران در نهضت پیگیری می‌شود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه سوادآموزی در ایران یک انقلاب شده است به ذکر خاطره‌ای از یک خبرنگار آمریکایی که برای گزارشی به ایران سفر کرده بود پرداخت و گفت: این خبرنگار با تمسخر موضوع تحقیق در ایران را ناچیز بیان کرد و زمانی که 3 روز در کلاس‌های نهضت سوادآموزی جست‌وجو کرد در نشریه خود تیتر انقلاب دیگر در درون انقلاب ایران را از سوادآموزی به کار برد.

همچنین در این مراسم عباس صدری مدیر منطقه‌ای آیسسکو در تهران با اشاره به جهانی شدن و تحولات در زمینه‌های اقتصادی گفت: تا سال 1880 میلادی هر کشوری که زمین کشاورزی مساعد داشت به عنوان کشوری قدرتمند محسوب می‌شود و بعد از آن انقلاب صنعتی زمینه قدرتمند شدن کشورها را ایجاد می‌کرد و از 20 سال پیش اطلاعات و اصل تکنولوژی نشان‌دهنده قدرت یک کشور است.

وی با بیان اینکه مغز و فکر انسان ارزشش از هر چیزی بیشتر است، افزود: اگر قرار است در نظام تعلیم و تربیت کشور اتفاقی بیفتد باید کاری کرد که دانش‌آموزان بیشتر از فکرشان استفاده کنند.

مدیر منطقه‌ایی آیسسکو در تهران موضوع بومی شدن کلاس‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: باید در ادارات و مدارس کشور صندوق ایده نصب شود و دانش‌آموزان و کارکنان بتوانند ایده‌ها و نظرات خود را عملیاتی کنند.

صدری تصریح کرد: اگر یک دانش‌آموز نتواند دانشی که فرا گرفته است را به نوآوری و کسب و کار تبدیل کند اصولاً هیچ کاری بر روی وی اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه زیرساخت همه مسائل در کشور آموزش سواد است، تأکید کرد: باید یک نظام آموزش و پرورش پویا و نیز آموزشی‌های ضمن خدمت مطلوب و مؤثر به معلمان توجه ویژه کرد.