علی اکبر حقی درباره وِیژگی‌های روان‌شناختی شغل مناسب برای بانوان گفت: نگاه‌های مختلفی درباره کار کردن زنان وجود دارد از جمله اینکه زن به عنوان موجود زنده در مقابل مرد می‌تواند وارد بازار کار شود، زن نمی‌تواند به بازار کار وارد شود، زنان می‌توانند به تمامی مشاغل ورود کنند یا اینکه باید به سراغ مشاغلی بروند که با روحیات و توانمندی آنان سازگار باشد.

وی درباره دیدگاه اسلامی اشتغال بانوان بیان کرد: بهترین الگوی ما پیامبر و معصومین هستند و در این باره پیامبر(ص) به دختر خود حضرت فاطمه(س) توصیه کردند که سعی کند در امور داخلی خانه مدیر باشد و حضرت علی(ع) را به عنوان مدیر بیرون از خانه معرفی می‌کنند.

کار‌شناس ارشد روان‌شناسی درباره نگاه غرب به اشتغال زنان تاکید کرد: در غرب نگاه به زن نگاه انسانی نیست که این موضوع در ورزش‌ها، روابط اجتماعی، انجام کارهای سخت و پوشش آنان نیز قابل مشاهده است، حتی در بسیاری مشاغل که نیاز به تبلیغات وجود دارد از زن استفاده ابزاری می‌شود.

علم ثابت کرده که شالوده جنسیت زنان برای انجام مشاغل سخت نیست

وی با اشاره به اینکه در علم پزشکی از نظر ژنتیک و ساختار ثابت شده که شالوده جنسیت زنان برای انجام کارهای سخت خلق نشده است، ابراز کرد: انجام بسیاری از مشاغل از نظر ژنتیکی، روحیات و توانایی جسمی برای زنان سخت است و با آنان سازگاری ندارد.

عضو هیئت مدیره موسسه خانواده سلامت بنیان در ادامه افزود: در جامعه ایرانی نیز زنانی وجود دارند که با توجه به شرایط زندگی یا سرپرست خانوار بودن تن به مشاغل سخت داده‌اند یا حتی زنانی که در کنار همسران خود در حال کار کردن هستند اما به مرور دچار مشکلات روحی می‌شوند.

کار‌شناس ارشد روان‌شناسی درباره تأثیر مشاغل سخت بر روحیه زنان خاطرنشان کرد: در آفرینش زن لطافت و آرامش بخشی قرار داده شده و مرد می‌تواند سختی بیشتری را تحمل کند حتی از نظر استرس پذیری ثابت شده که زنان نسبت به مردان استرس پذیری بیشتری دارند یعنی وقتی یک تروما اتفاق می‌افتد، معمولاً زن زود‌تر از پا درمی‌آید و استرس‌های موجود در مشاغل ممکن است مشکلات روانی بیشتری را برای زنان به همراه داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در علم معمولاً استثنائات نیز وجود دارد؛ ممکن است که برخلاف سخن روان‌شناسان زنان به دلایل مختلف به مشاغل سخت مانند کار در کارخانه وارد شوند اما در طولانی مدت استرس‌ها آرامش زن را از بین می‌برد و پس از یک کار سنگین و سخت، زن جز خستگی جسم و روان چیزی به خانه نمی‌آورد و آنچه که باید در تربیت فرزند در عملکرد زن مشاهده نمی‌شود.

حقی با اشاره به اینکه برخی مشاغل مانند پرستاری، کار اداری یا مشاغل ذهنی می‌توان برای زنان به عنوان شغل مناسب تعریف کرد، گفت: در ذات زنان تربیت فرزند و خانه داری می‌تواند یک اصل و کار کردن در بیرون از منزل برای زن می‌تواند یک فرع باشد و اگر فرع به اصل آسیب وارد ‌کند، بهتر است که کنار گذاشته شود و باید از نظر روان‌شناختی تمامی زنان و مادران در دنیا این اصل و فرع را مدنظر قرار دهند.