به گزارش پارس به نقل از فارس، در حالیکه امروز مردم تهران نوزدهمین روزی است که در هوای ناسالم نفس می‌کشند قصه آلودگی هوا این بار وارد مرحله جدیدی شده است و مسئولان بدون توجه به سلامت مردم توپ آلودگی هوا را یک بار به زمین محیط زیست و یک بار به زمین شورای شهر تهران می‌اندازند، غافل از اینکه مردم و کودکان قربانی این کوتاهی‌ها و بازی‌های سیاسی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست همچنان توقف تولید بنزین‌های داخلی را از اقدامات مؤثر در جهت کاهش آلودگی هوای تهران می‌داند و آن را در کارنامه عملکرد خود عنوان می‌کند، در حالیکه نمایندگان مجلس با این اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست مخالف هستند اما ابتکار همچنان در مصاحبه‌ها و آخرین اظهار نظرهای خود در کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در حالیکه شاهد پایداری شدید هوا در تهران بودیم اما شاخص ها به شرایط اضطرار نرسید و این نشان دهنده نتایج مثبت اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت و بنزین و گازوئیل صورت گرفته است!

وی در بخش دیگری در مورد دلیل افزایش آلودگی هوای تهران گفت: افزایش تعداد خودروها، افزایش ترددها و افزایش ساخت و ساز‌ها نشان می‌دهد که تمام شاخص‌ها مؤثر در افزایش آلایندگی هوا رو به رشد است و عدم قرار گیری شاخص‌های هوای تهران در شرایط اضطرار ناشی از اقدامات کنترلی تاثیرگذار بوده است!

خانم رئیس اضطرار را چگونه تعریف می‌کنید؟! معلوم نیست چند نفر باید قربانی آلودگی هوا شوند تا مسئولان محیط زیست بازی سیاست را کنار بگذارند و قبول کنند اقداماتی که تا کنون انجام شده است  مؤثر نبوده است، شرایط اضطرار را باید از بیماری پرسید که این روزها تنگی نفسش به اوج خود رسیده و بیمار قلبی که ضربان قلبش به شماره افتاده است، بله شاید در پارک پردیسان هوا آلوده نباشد چون آنجا غلظت ذرات سیاست به قدری بالاست که به غلظت آلاینده های هوا اجازه نمی‌دهد خودی نشان دهند.

چمران رئیس شورای شهر تهران چند روز گذشته از افزایش آمار قربانیان آلودگی هوا خبر داده و آماری را بیان کرده بود که محمد هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران در واکنش به این خبر با بیان اینکه این آمارها صحت ندارد از چمران خواست تا به جای ارائه آمار از میزان مرگ و میر بر اثر افزایش آلودگی هوای تهران گزارشی از تراکم فروشی‌ها در پایتخت و افزایش ساخت و سازها ارائه دهد.

در حالی مسئولان توپ آلودگی هوا را به زمین یکدیگر می‌اندازند که هر روز میزان غلظت آلاینده‌ها بیشتر می‌شود و دیگر چیزی نمانده است که مردم تهران رنگ آبی آسمان را فراموش کنند.

واردات بنزین به آلودگی هوا ربطی ندارد بیشتر به جیب برخی مسئولان ربط دارد

محمد آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما چند روز است که در مجلس به این وضعیت آلودگی هوا اعتراض می‌کنیم و متأسفانه این اتفاقات به خاطر سیاسی‌کاری‌های محیط زیست است که هیچ برنامه‌ای برای آلودگی هوا ندارد و اگر برنامه‌ای داشت این وضعیت را هم اکنون شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: مردم باید برای حل مشکل آلودگی هوا ختم امن یجیب بگیرند چرا که امیدی به دولت برای حل مشکل آلودگی هوا نیست مگر اینکه خداوند عنایتش را شامل حال مردم کند و برف و باران به کمک مردم تهران بیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با این بی توجهی سازمان محیط زیست امیدی برای رفع آلودگی هوا نباید داشته باشند.

آصفری تصریح کرد: موضوع آلایندگی‌ها هیچ ربطی به بنزین ندارد مسائل آلایندگی‌ها فراتر از این موضوعات است و برخی که به دنبال کارهای اقتصادی خود هستند معتقد هستند که بنزین باید وارد شود در غیر اینصورت این موضوع ربطی به آلودگی هوا ندارد و بیشتر به جیب برخی از مسئولان مرتبط است.

تصاحب مجلس برای مسئولان محیط زیست از جان مردم مهم‌تر است!

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتقاد از وضعیت  تشدید آلودگی هوا در تهران گفت: آلودگی هوا از موضوعاتی است که مردم در زندگی خود آن را لمس می‌کنند. چهارشنبه مدرسه‌های تهران به دلایلی تعطیل نشد اما آیا می‌شود با پاک کردن صورت مسئله مشکل آلودگی هوا را نیز حل کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت فعلی برای کودکان مضر است و جالب است افرادی که مدعی حمایت از کودکان هستند در اینگونه مواقع سکوت می‌کنند شاید به گونه‌ای بتوان گفت همه چیز تحت‌الشعاع سفر استانی رئیس جمهور قرار گرفته است و جلسه دیروز نمایندگان استان تهران نیز به درخواست استاندار تهران به دلیل سفر رئیس جمهور لغو شد.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاداتی مانند ابرهای مصنوعی و ابرهای باران‌زا در گذشته مطرح شده بود که حتی نتایج این پیشنهادات گفته نشد که آیا اصلا چنین طرح‌ها عملیاتی می‌شود یا خیر، این‌ها جزو وظایف سازمان محیط زیست است و هم اکنون مدیریت محیط زیست در قبال وضعیت فعلی مسئولیت دارد و از آنجا که خانم ابتکار در دولت‌های قبلی نیز مسئولیت سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است بنابراین نمی‌توان گفت در این زمینه بی‌تجربه است و علی بی‌توجهی‌ها همانگونه که برخی مدیران و افکار عمومی معتقد هستند این است که گویا مجلس بعدی برای مسئولان محیط زیست از جان مردم با اهمیت‌تر است.

آلیا تصریح کرد: در حالی که وظیفه نمایندگان مجلس نیز حل مشکلات مردم است.

امیدواریم باد و باران به کمک مردم بیاید و کوتاهی محیط زیست را جبران کند/ بنزین وارداتی؛ دکان سودجویی برخی مسئولان

وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امیدواریم عوامل طبیعی به کمک مردم برای دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا بیایند و کم‌کاری و قصور محیط زیست را جبران کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می‌رفت رئیس جمهور در سفر استانی خود این موضوع را در اولویت قرار دهد و ضمن تذکر به سازمان محیط  زیست راه حلی را برای کاهش آلودگی هوا ارائه دهد.

آلیا گفت:‌ موضوع بنزین نیز تنها یک فرافکنی بود که می‌خواستند تمام تقصیرها را به گردن بنزین بیندازند در حالی که در حقیقت دکانی بود که عده‌ای سود واردات بنزین را ببرند.

افزایش آمار مراجعات به بیمارستان‌ها در روزهای اخیر

حمید رسایی نیز با اشاره به موضوع بنزین‌های وارداتی گفت: دولت در دو سال گذشته علت اصلی آلودگی هوا را بنزین‌های داخلی عنوان می‌کرد و خانم ابتکار با کمک وزارت نفت توزیع بنزین داخلی را قطع و واردات بنزین را آغاز کرد و اگر الان بپذیرند که آلودگی هوا در تهران وجود دارد بیانگر این است که در این دو سال واقعیت‌ها به مردم گفته نشده است.

وی با بیان اینکه سلامتی مردم از همه مسائل مهمتر است و نباید لجاجت کرد، گفت: بنابر پیگیری‌ها نمایندگان آمار مراجعه به مراکز درمانی و حتی مرگ و میر به دلیل آلودگی در این چند روز افزایش یافته، چشم‌ها در این هوا می‌سوزد و سرفه‌ها امان از مردم بریده است، دولت نباید به خاطر مسائل سیاسی با جان مردم بازی کند.

وی ادامه داد: اگر دولت و جریان رسانه‌ای وابسته به آن در گذشته کاری را کردند که اشتباه بود هم اکنون نباید به گونه‌ای عمل کنند که اشتباه روی اشتباه انبار شود.

نماینده مردم تهران درمورد تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس مطرح است و حتما نتیجه آن اعلام می‌شود.

قصه آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و بنابر اظهارات مدیر کل محیط زیست استان تهران ظهر امروز نیز چهارمین جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود، کمیته و جلساتی با خروجی‌ها و مسکن‌های موقت که دردی از دوای آلودگی هوا حل نمی‌کند، هفته گذشته سه جلسه کمیته مواقع اضطرار تشکیل شد و نتایجی مانند تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه و توقف فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه را به دنبال داشت که تعطیلی مدارس هم به صورت قطره چکانی اعلام می‌شد و در نهایت هم کسی متوجه نشد روز چهارشنبه هفته گذشته که آلودگی هوا بیشتر از روز قبلش بود چرا مدارس و حتی مهدهای کودک تعطیل نشد.

این تصمیمات و اثر بخش نبودن آنها نشان می‌دهد مشکل آلودگی هوای تهران راهکارهای اساسی و زیربنایی می‌خواهد وقتی رئیس سازمان محیط زیست افزایش تعداد خودروها و اعطای وام 25 میلیون تومانی را مخالف محیط زیست نمی‌داند و می‌گوید این خودروها حداقل آلایندگی‌ها را به دنبال خواهد داشت نشان می‌دهد هنوز مسئولان بحرانی بودن وضعیت آلودگی هوا را باور نکرده‌اند و هنوز باور نکرده‌اند که تهران دیگر ظرفیت افزایش آلاینده‌ها را ندارد حتی اگر کمترین میزان ممکن باشد.

امیدواریم روزی برسد که وقتی به آخر پاییز می‌رسیم که زمان شمارش روزهای آلوده است مسئولان به باد و باران متوسل نشوند و گزارشی مدون و قابل دفاع از عملکرد خود ارائه دهند، اما گویی امسال هم مردم باید آلودگی هوا را تحمل کنند و برای آمدن باد و باران دعا کنند.