به گزارش پارس به نقل از فارسمسعود قاسمی متخصص قلب و رئیس انجمن تصلب شرایین در مورد گرفتگی عروق و بروز تصلب شرایین توضیحاتی داد.

وی در حاشیه سومین همایش ملی تصلب شرایین گفت: این روند بیمار‌گونه و رایج به واسطه شیوع قابل توجهی که دارد حداقل تا 30 سال آینده قابل کنترل نیست.

وی با بیان اینکه از 4 سالگی رگ‌ها تحت رسوب چربی که اکسیده شده قرار می‌گیرند، گفت: روند تصلب شرایین به اینگونه است که رسوب چربی سبب پارگی یکی از سه لایه مهم رگ می‌شود و در این لحظه سیستم دفاعی بدن به علت پارگی رگ عمل انعقاد خون را در این نقطه انجام داده و رگ مسدود می‌شود.

قاسمی در توضیح بیشتر گفت: رگ‌ها دارای سه لایه هستند که یکی از این لایه‌ها بسیار حساس و به صورت تک‌سلولی تشکیل شده است و زمانی که چربی به این لایه فشار می‌آورد به راحتی پاره شده و انعقاد خون به علت پارگی رگ انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: پس رسوب چربی خود به‌طور مستقیم باعث انسداد رگ نشده بلکه رگ را پاره کرده و انعقادی که صورت می‌گیرد یک لخته خونی در رگ به وجود می‌آورد.

رئیس انجمن تصلب شرایین در مورد راهکارهای درمان گرفتگی عروق گفت: ابتدا بسیار مهم است که در پیشگیری‌های اولیه نگذاریم که چربی در عروق ما رسوب کند، سپس در مرحله دوم که درمان است از داروهای ضدپلاکت استفاده کرده و با آنژیوپلاستی رگ‌های مسدود شده را بازگشایی کنیم.

قاسمی خاطر نشان کرد: سپس نوبت به پیشگیری ثانویه می‌رسد که در این مرحله ما باید با تجویز دارو نگذاریم فردی که رگ‌هایش رسوب کرده دچار لخته خونی در رگ شده و پلاکت در خون او به وجود بیاید که با داروهای موجود می‌توانیم این پلاکت را رفته رفته کوچک کنیم و از گرفتگی رگ جلوگیری کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه اکنون 600 میلیون نفر در دنیا در معرض تصلب شرایین قرار دارند، گفت: خانم‌ها که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تا 3.5 برابر شانس بیشتری به ابتلا گرفتگی عروق دارند.

قاسمی یادآور شد: در مجموع حدود 8 درصد کل مرگ‌های دنیا یعنی 4.5 میلیون مرگ در سال ناشی از کلسترول LDL در دنیا رخ می‌دهد.