به گزارش پارس به نقل از مهر، تا قبل از آغاز سال تحصیلی و از زمانیکه زمزمه های ایجاد پایه ششم ابتدایی شنیده شد، بسیاری از منتقدان و کارشناسان آموزشی پیش بینی های لازم را در حوزه کمبود فضای آموزشی، تراکم کلاس های دانش آموزان، کمبود معلم، مشکلات هویتی دانش آموزان که ناشی از اختلاف سنی در پایه اول و ششم ابتدایی است، درک ناقص معلم از محتوای کتاب های پایه ششم ابتدایی با توجه به جدیدالتالیف بودن آنها و… در سال تحصیلی جدید کرده و معتقد بودند که نباید به شکلی عجولانه اقدام به تاسیس یک پایه جدید برای سال تحصیلی جدید کرد.

اما وزیر آموزش و پرورش و همچنین معاونانش مصمم بر اجرای طرح بوده و اعلام کرده بودند که تمام زیرساخت های لازم را برای ایجاد نظام جدید آموزشی ایجاد کرده اند.

اما اگر از مهرماه سال گذشته رفت و آمدی به مدارس کشور داشته و یا با معلمان و مدیران مدارس مختلف در سراسر کشور صحبت می کردید، مشکلات ایجاد نظام جدید آموزشی به خوبی ملموس برای والدین، دانش آموزان و معلمان بود.

بحران بلوغ ششمی ها

یکی از مشکلات جدی که تا قبل از اجرای طرح کارشناسان و منتقدان همواره نسبت به آن ابراز نگرانی می کردند، بلوغ ششمی ها و حضور آنها در کنار دانش آموزان اول و دوم دبستانی بود. این موضوع نگرانی های بسیاری را برای والدینی که فرزندان آنها در پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند، ایجاد کرد به گونه ای که بسیاری از آنها خواهان جدا کردن مدارس اول تا سوم ابتدایی از مدارس چهارم تا ششم بودند. موضوعی که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شد و قرار بود که نظام آموزشی به صورت ۳.۳. ۳.۳ اجرا شود که حاجی بابایی وعده اجرای این طرح را به سال جدید و سال های آتی داد.

کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی

از دیگر مشکلات اجرای نظام ۶.۳. ۳ که همواره کارشناسان آموزشی نسبت به آن هشدار داده، کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی انسانی برای معلمان پایه ششم ابتدایی بود. با توجه به آنکه معماری مدارس کشور براساس نظام ۵.۳. ۴ طراحی شده بود، با ایجاد ششم ابتدایی مدیران کلاس برای تعدادی از دانش آموزان کلاس کم آورده و مجبور شدند که انبارها و یا اتاق های خود را تبدیل به کلاس کنند و یا آنکه کلاس ها با تراکم بسیار زیاد دانش آموزان تشکیل شود.

حسین احمدی کارشناس آموزشی با انتقاد از اجرای نظام ۳-۳-۶ در سال تحصیلی جدید می گوید: « فضای آموزشی که امسال دانش آموزان با حجم زیادی با آن مواجه شده اند ناشی از اجرای عجولانه تغییر نظام آموزشی و ایجاد پایه ششم ابتدایی است. »

این منتقد مسائل آموزشی با بیان اینکه تمام پیش بینی های لازم برای این مشکلات در سال ۱۳۹۰ و همچنین در تابستان سال ۱۳۹۱ به وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، باز هم ایشان تاکید بر اجرای ۶.۳. ۳ داشتند. در سال گذشته آموزش و پرورش به دلیل نداشتن نیرو از معلمان و دفترداران مدرسه و معلمان نهضت سوادآموزی پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم برای دانش آموزان کلاس ششمی استفاده کرد. این در حالی است که پایه ششم از سخت ترین دوره های آموزشی مقطع ابتدایی است و معلمان باید آموزش های مداوم را در طول یکسال ببینند.

به نظر می رسد که هر اندازه از زمان اجرایی شدن نظام جدید آموزشی می گذرد، مشکلات بیشتری گریبانگیر معلم، مدیر، دانش آموز و والدین می شود. در حال حاضر و با توجه به ماه های پایانی دولت دهم بسیاری از دانش آموزان و معلمان و مدیران چشم انتظار اقدامات وزیر آموزش و پرورش در سال جدید برای حل این مشکلات هستند.